Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sigurd
#1459140
Bilen reagerar inte på fjärrkontrollen till låsen. Det går inte att öppna dörrarna med "mekanisk" nyckel.
Förmodligen är bilbatteriet urladdat efter att bilen stått oanvänd, åtminstone inte körts någon längre sträcka sedan några veckor. Det händer ibland att batteriet är urladdat men då kan jag öppna med nyckel.
Nu kan jag inte öppna vare sig förarsidan eller passagerarsidan. Eftersom jag inte kommer in i bilen så kan jag inte öppna motorhuven och ladda batteriet.
Jag hade liknande problem för ca 4 månader sedan, efter ett inbrott i garaget, och skrev ett inlägg här 3 april men då kunde jag öppna passagerarsidan och sedan ladda batteriet. Jag misstänkte att tjuvarna gjort åverkan på dörrlåset och därmed orsakat kortslutning och urladdning av batteriet men efter laddning och inkoppling av batteriet fungerade fjärrstyrningen av låsen.
På passagerarsida kan jag se att låsknappen rör sig något lite när jag försöker vrida nyckeln. Nyckelrörelsen hindras, något i låset tar emot.
Hur kommer jag in i bilen när inte nycklarna fungerar?
#1459468
Jag har använt WD40 men det hjälpte inte.
Det måste finnas någon 'elmotor' som gör samma jobb som nyckeln.
Den vidhängande mekanismen blockerar nu troligen nyckelvridningen.
Det skulle kunna vara så att någon med våld försökt vrida upp låset som då skadats.
Bilen står i en garagelänga så någon kan ha försökt bryta sig in i bilen utan att ha öppnat min garagedörr.

För att bättre förstå så skulle jag vilja se en ritning över hur mekanismen kring låset är konstruerat.

För kanske 25 år sedan blev min bilnyckel inlåst i en Audi 80 men då kunde jag lätt öppna dörren genom att
ta en grov ståltråd och böja till en krok i ena änden och sedan stoppa ner den i skarven till bilrutan.
Därefter var det lätt att få tag i någon del som gjorde att låsknappen kunde dras upp.
Så lätt kan man dock inte öppna min S40.
#1464669
Jag har lyckats låsa upp bilen genom att skruva loss huvlåset mha en hylsnyckel genom grillen. För att kunna föra in hylsnyckeln sågade jag av några "grillpinnar". Sedan kunde respektive pinne lätt böjas åt sidan så att hylsnyckeln kunde föras in och nå skruven. När 3 skruvar tagits bort kunde huven lyftas en bit och låset följde med upp. Vajern till låset hindrade huven från att lyftas mer än någon decimeter. Men när huven lyftes med kraft så öppnade sig låset pga dragningen i vajern och låset föll ner och huven var frigjord. Därefter kunde batteriet laddas och dörrarna öppnas med "fjärrkontrollnyckeln" på vanligt sätt.
Det hade varit möjligt att undvika åverkan på grillen genom att sticka in nyckelskaftet utan hylsa genom grillen och sedan sätta på hylsan genom att med handen föra in den underifrån men eftersom bilen står med nosen mot garageväggen så blir arbetsställningen så obekväm att jag misslyckades med att göra så. Sågsnitten i grillen är så tunna att de knappast syns.
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]