- ons 04 aug 2021, 10:44
#1457214
Hejsan
Jag är helt värdelös (och ointresserad) av bilar och insåg därför alldeles för sent att man kanske borde kontrollera huruvida den gamla trotjänaren (Volvo V40 Classic från 2004) klarar den ökade inblandningen av etanol i 95-oktan bensinen (E10).
Jag har fått upp motorhuven och ser att motorn är av modellen B4184S2. Enligt Wikipedia-sidan verkar detta vara en motor från Mitsuibishi (och inte från Volvo): https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Mod ... e#B4184S2 .
Som jag förstått informationen från Volvo är det enbart motorn som kallas 1.8 GDI som INTE är kompatibel med den ökade inblandningen av etanol i 95-oktan bensinen (E10) och misstänker att detta i själva verket är den aktuella Mitsuibishi-motorn (alltså B4182S2). Stämmer detta?
Följdfrågan blir i sådana fall om det rent allmänt istället går att köra bilen på 98-oktan (cirka E5) istället för 95-oktan (E10)? Som jag förstått det är vissa motorer optimerade för det ena eller andra, men det finns egentligen inget hinder (förutom lite prestanda och kostnader) att köra på det alternativa.
Sedan är jag medveten om att det är hängsle-och-livrem från Volvo och att det troligtvis går helt OK köra vidare på 95-oktan bensinen (E10), men vill mest veta med säkerhet. Det är den enda bilen i familjen och just nu p.g.a. husbygge inte lägga att köpa en ytterligare bil (eller riskera att motorn tar skada).
Tack på förhand!
Jag är helt värdelös (och ointresserad) av bilar och insåg därför alldeles för sent att man kanske borde kontrollera huruvida den gamla trotjänaren (Volvo V40 Classic från 2004) klarar den ökade inblandningen av etanol i 95-oktan bensinen (E10).
Jag har fått upp motorhuven och ser att motorn är av modellen B4184S2. Enligt Wikipedia-sidan verkar detta vara en motor från Mitsuibishi (och inte från Volvo): https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Mod ... e#B4184S2 .
Som jag förstått informationen från Volvo är det enbart motorn som kallas 1.8 GDI som INTE är kompatibel med den ökade inblandningen av etanol i 95-oktan bensinen (E10) och misstänker att detta i själva verket är den aktuella Mitsuibishi-motorn (alltså B4182S2). Stämmer detta?
Följdfrågan blir i sådana fall om det rent allmänt istället går att köra bilen på 98-oktan (cirka E5) istället för 95-oktan (E10)? Som jag förstått det är vissa motorer optimerade för det ena eller andra, men det finns egentligen inget hinder (förutom lite prestanda och kostnader) att köra på det alternativa.
Sedan är jag medveten om att det är hängsle-och-livrem från Volvo och att det troligtvis går helt OK köra vidare på 95-oktan bensinen (E10), men vill mest veta med säkerhet. Det är den enda bilen i familjen och just nu p.g.a. husbygge inte lägga att köpa en ytterligare bil (eller riskera att motorn tar skada).
Tack på förhand!