Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sixtensparre
#1457214
Hejsan

Jag är helt värdelös (och ointresserad) av bilar och insåg därför alldeles för sent att man kanske borde kontrollera huruvida den gamla trotjänaren (Volvo V40 Classic från 2004) klarar den ökade inblandningen av etanol i 95-oktan bensinen (E10).

Jag har fått upp motorhuven och ser att motorn är av modellen B4184S2. Enligt Wikipedia-sidan verkar detta vara en motor från Mitsuibishi (och inte från Volvo): https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Mod ... e#B4184S2 .
Som jag förstått informationen från Volvo är det enbart motorn som kallas 1.8 GDI som INTE är kompatibel med den ökade inblandningen av etanol i 95-oktan bensinen (E10) och misstänker att detta i själva verket är den aktuella Mitsuibishi-motorn (alltså B4182S2). Stämmer detta?

Följdfrågan blir i sådana fall om det rent allmänt istället går att köra bilen på 98-oktan (cirka E5) istället för 95-oktan (E10)? Som jag förstått det är vissa motorer optimerade för det ena eller andra, men det finns egentligen inget hinder (förutom lite prestanda och kostnader) att köra på det alternativa.

Sedan är jag medveten om att det är hängsle-och-livrem från Volvo och att det troligtvis går helt OK köra vidare på 95-oktan bensinen (E10), men vill mest veta med säkerhet. Det är den enda bilen i familjen och just nu p.g.a. husbygge inte lägga att köpa en ytterligare bil (eller riskera att motorn tar skada).


Tack på förhand!
av 20FJan
#1457218
Motorn kommer inte ta skada, om du märker att den går sämre kan du gå över till 98-oktan.
Det din motor är känslig för är hög svavelhalt som sotar igen insuget. Mer etanol är egentligen bra för det brinner utan sot. Den lilla ändringen till E10 bör lambdaregleringen klara utan att tända motorlampan även om det officiellt inte är godkänt.
#1457595
Tack för svaret, 20FJan!

Jag har inte heller förstått det som att det egentligen är motorn som inte fungerar utan snarare packningar och annat som är mer känsliga för den ökade inblandningen av etanol i 95-oktan bensinen (E10).

Förstår jag dig rätt att det inte är något problem att köra på 98-oktan bensinen iställer för 95-oktan bensinen (förutom ev. prestanda och kostnader)?

Trevlig helg.
av 20FJan
#1457599
I fallet med din motor är det bränsleblandningen på max 5% som är godkänt som jag förstått det. Det har inget med slangar och packningar att göra, jag skulle inte oroa mig för det på någon bil annat än möjligen veteranare med torkade gummidetaljer och invändiga beläggningar, i det fallet bör sånt ses över oavsett.
Som sagt kan du prova köra på 95. Väljer du 98 går bilen lika bra eller bättre än tidigare och kanske förbrukningen går ner lite. Alla ställen har ju inte 98 och skulle någon tank ibland bli 95 är det alltså lugnt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1458587
20FJan skrev:Ja där ser man, jag klickade inte vidare och dubbelkollade tidigare. Då är det ju inga problem alls för trådskaparen att tanka 95 oktan som vanligt.
Jag tyckte väl det var lite konstigt att det fortfarande skulle funnits en GDI-motor i trafik ;)

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]