- fre 16 jul 2021, 19:43
#1454432
Hej
Jag håller på att demontera en S40 2000 för att använda motorn till ett bygge. Bilen är en 2.0T med 160 hk.
Har nu fått klart för mig att T4 är en betydligt bättre motor om man vill gå vidare med mer hästkrafter.
Min fråga är om T4 i grunden är likadan som T3 vad gäller inpassning av motorfästen och yttermått med mera. I så fall finns ju alltid möjligheten att fullfölja bygget med en T3 och i framtiden ersätta den med en T4.
Vad säger ni, är det "Bolt on" eller krävs det modifieringar?
Undrar även angående den riktigt kraftiga slangen, ca 80 mm som går från kylarens undersida precis i centrum och upp mot turbon. När den demonterades rann det ut olja. Kanske mängd som en matsked som stod i slangens botten precis intill kylaren.
Var kommer oljan från, är det ett problem som behöver adresseras?
Tack på förhand!!!!
Jag håller på att demontera en S40 2000 för att använda motorn till ett bygge. Bilen är en 2.0T med 160 hk.
Har nu fått klart för mig att T4 är en betydligt bättre motor om man vill gå vidare med mer hästkrafter.
Min fråga är om T4 i grunden är likadan som T3 vad gäller inpassning av motorfästen och yttermått med mera. I så fall finns ju alltid möjligheten att fullfölja bygget med en T3 och i framtiden ersätta den med en T4.
Vad säger ni, är det "Bolt on" eller krävs det modifieringar?
Undrar även angående den riktigt kraftiga slangen, ca 80 mm som går från kylarens undersida precis i centrum och upp mot turbon. När den demonterades rann det ut olja. Kanske mängd som en matsked som stod i slangens botten precis intill kylaren.
Var kommer oljan från, är det ett problem som behöver adresseras?
Tack på förhand!!!!