Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 8551995
#1454432
Hej

Jag håller på att demontera en S40 2000 för att använda motorn till ett bygge. Bilen är en 2.0T med 160 hk.
Har nu fått klart för mig att T4 är en betydligt bättre motor om man vill gå vidare med mer hästkrafter.
Min fråga är om T4 i grunden är likadan som T3 vad gäller inpassning av motorfästen och yttermått med mera. I så fall finns ju alltid möjligheten att fullfölja bygget med en T3 och i framtiden ersätta den med en T4.
Vad säger ni, är det "Bolt on" eller krävs det modifieringar?

Undrar även angående den riktigt kraftiga slangen, ca 80 mm som går från kylarens undersida precis i centrum och upp mot turbon. När den demonterades rann det ut olja. Kanske mängd som en matsked som stod i slangens botten precis intill kylaren.
Var kommer oljan från, är det ett problem som behöver adresseras?

Tack på förhand!!!!
av Sallas
#1454580
Hej !
Har en t4 -01 som jag behöver bli av med. den godkändes inte i sista besiktningen orsakat av en brusten fjäder på ett bakhjul samt läckage i ett fjäderben framvagnen. Bilen har gått över 20000 mil och behöver säkert en ny kamrem inom ett antal tusen mil. Kan överlåtas för för billig penning i Göteborgs området. Bilen har varit overksam några år men fungerar fortfarande. Återkom om ni är intresserade.
Sallas
av Kvaktor
#1455983
Hej Sallas!

Du har möjligtvis inte din front splitter/spoiler kvar? Min mitten del fanns inte när jag köpte min bil och jag kan inte hitta någon som säljer den delen eller hela splittern. Fästet på splittern har även gått sönder så om jag kan köpa den av dig skulle de vara bra. Bor dock i Stockholm så det kanske inte är aktuellt för dig.

Mvh
Viktor
av donsweden
#1457378
Har du hasplåt kvar till under motorn? Köper de gärna. Även golvmattorna och förarsätet om det är samma som jag har nu men hasplåten vore guld värt för mig. Må bäst.

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]