Sida 1 av 1

trimning av v40

Postat: tis 10 apr 2007, 18:23
av Rapid
tjena, hur mycket laddar en v40 2,0t orginal och hur mycket kan man skruva upp den utan att turbon ger upp?

vad skilljer en 2,0t från en t4a?
tacksam för svar mvh jimmy

Postat: ons 11 apr 2007, 09:09
av MartinS
Orginal laddar den 0,4bar.

Normala chiptrim brukar höja till mellan 0.6 och 0.7bar.

/Martin

Postat: ons 11 apr 2007, 12:35
av Rapid
var får man tag på chipp till en sådan?

Postat: ons 11 apr 2007, 14:29
av MartinS
Rapid skrev:var får man tag på chipp till en sådan?
Det har väl de flesta som säljer chiptrim?! BSR, Autotech etc. etc.

/MArtin

Re: trimning av v40

Postat: lör 14 apr 2007, 16:24
av perfect_reason
Rapid skrev:tjena, hur mycket laddar en v40 2,0t orginal och hur mycket kan man skruva upp den utan att turbon ger upp?

vad skilljer en 2,0t från en t4a?
tacksam för svar mvh jimmy
2,0T=Lättrycksturbo (mindre turbo)
T4=Fulltrycksturbo (större turbo+annan växlelåda)

OM jag inte minns helt fel så är T4:ans litervolym på 1,9 dessutom!?

//M

Postat: mån 16 apr 2007, 14:59
av Guru
Precis som redan nämnts...

T4 har en 14T turbo, 2.0T har en 12T turbo. Skillnaden är storleken på kompressorhuset. T4 har andra kamaxlar, ger mer effekt vid högre varv (varvvilligare). Sen skiljer det mellan årsmodellerna. Fas I (98-00) är T4 1.9liter och 2.0T 2.0liter. Fas II (01-03) T4 är också 2.0liter. Skillnaden här är också kolvarna, Fas II 2.0T har klenare kolvar.

Listan kan göras oändlig (nästan). Vill du veta vad som funkar och inte när det gäller S/V40? Surfa in på http://www.x40nordic.com, där finns svaren på alla dina frågor.