Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hilox
#1447103
Hej

Det har blivit dags att piffa upp gammelvolvon som har varit i familjen sen ny. Det rör sig om en S40 2.0T black line från 99 fas 1.5 (märkte jag när upphängningen byttes) och som knappt rullat 14.000 mil. Det blir allmän rostlagning, bytte ok och skivor bak, fjädrar (sänk fjädrar) o dämpare bytta för några år sen dock inte nöjd med det, rumpan sticker upp för mycket och vill inte kapa; letar efter coilovers kanske och en hel del kvar småpill och inredningsuppfräshning.

Storsta problemet jag har just nu är motorlampan som lyser. Bilen går/gick stabilt utan ryck eller hög förbruktning (har legat på 0,9 sen vi köpte den) men den lyser. Jag har läst en del på forumet men blir inte klok på vad det är för uttag eller protocoll; EOBD, OBD eller OBD2. Vissa har det fungerat med biltema läsare, andra har fått betala dyrt för att biltema läsaren inte funkar med bilen, andra pratar om volfcr (har inte kunnat klura ut funktion på det) och andra har tagit en verkstads hjälp för det. Bilen är avställd nu och inte riktigt körduglig så verkstad faller bort så kan nån här säga med säkerhet vad det är för protocoll på uttaget eller vad jag ska köpa för pryl för att läsa vad den där motorlampan lyser för, är jag jättetacksam för.

Näststörsta problem: när det blir kallt ute och då menar jag runt nollan så kan jag höra första 500 metrarna vid körning en vinande ljud, som nån sorts lagervinande ljud, den finns där i 1:an och 2:an. Efter ca. 500 - 800 meter finns inte ljudet längre. Jag lyckades spåra ljudet till växellådan och undrar om man kanske ska byta olja i den, då den aldrig bytts. Hur kommer man åt den, finns det nån plugg nånstans? Kan tillägga att alla växlar fungerar perfekt och går att få i precis som när den var ny; jättenöjd med växellådan.

Sist men inte minst: Jag behöver kapa ut en bit av bakskärmen för att byta bort rostplåten mot en reservdels skärm som AutoDoc säljer. Finns det någon runt Linköping som kan hjälpa kapa o svetsa dit den nya delen då jag svetsat en gång i mitt liv :)

Hoppas på er glada hjälp här på forumet och vlovo på! :)

//Marius
Senast redigerad av 1 Hilox, redigerad totalt 0 gånger.
#1447211
Hallå! Det har funkat hur bra som helst med en vanlig obd2 läsare för mig på båda mina bilar där en är 00 och en 01. V.lådans tömning och fyllningsbultar sitter på förarsidan av lådan och är 24 mm om jag kommer ihåg rätt. Tömmer från den lägsta, fyller i den högsta tills där börjar komma ur hålet. (tänk bara på att ha bilen plan vid fyllning) Lycka till!
#1449862
Det är bara en enkel ELM427 läsare. Absolut inget snabbt eller att skryta om men fungerar perfekt till att läsa någon kod och få reda på mindre data. Det går enkelt att hitta en mellan 100 och 200 kr. Oftast kring det billigare.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]