Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1446684
Har en S40 -99 som har fått problem med tändningslåset.
Tändningen verkar ha glapp i låset och i läge "II" går startmotorn går runt ca 50% av försöken när man ska starta. Om man vinklar nyckeln i när man går in i läge "II" så kan man oftast starta motorn på första försöket. Problemet är att en i familjen har problem med svaga handleder och det då är en pina att starta bilen.

Så vad jag vill göra är att sätta i nyckeln vrida den till läge "I" och sedan starta startmotorn med en knapp som egentligen bara tjuvkopplar startmotorn. Det är rätt nyckel så immobilizer borde inte ha några problem att låta startmotorn starta motorn, eller?

Jag har köpt biltemas berömda "Motorstart" knapp. Frågan är bara hur jag kopplar det så att det fungerar? Finns det sprängskisser eller någon trevlig videoguide ni kan tipsa om?
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000022306
#1447210
Har behövt göra samma sak men av en helt annan anledning. Ingen aning hur bra koll du har på el, men den enklaste men ändå säkra lösningen är att dra en ny säkrad kabel från batteriet till ett relä som sluter till startmotorns solenoid. Kabel till denna finns bredvid batteriet/luftboxen och är gul/svart på båda mina s/v40. Sen kör du bara en signal från din knapp till relät som drar spolen och därav startar motorn om nyckeln är i rätt läge.
#1449542
Har upplevt samma problem , då var det startkontakten som sitter precis mittemot tändningslåset påandra sidan rattstången ...dom blir tydligen utslitna , lossa skruven den sitter med och vrid den någon centimeter medurs (mot förarstolen) och försök lås fast den där , jag körde med buntband , man kan nog borra ett nytt litet hål också och skruva fast den i det nya låget ...men trångt som fan.
#1449765
Tack för svaren. Jag talade med en mekaniker som varnade mig för just problemet med säkerheten och bilbränder så jag valde att ge mig på Startkontakten i stället.
Ny kostar en startkontakt 4-500.- men jag gav 50.- på returbilen. Jag ville testa att demontera och rengöra startkontakten innan jag eventuellt brickade bilen ;)
Saken är den att det är extremt enkelt att rengöra fixa startkontakten.
Här är alla stegen med bilder på hur man gör:
#1557714
Bilder har tyvärr fallit bort. Testar att ladda upp dm igen.
Det är samma typ av tändningslås del på i stort sett alla Volvo P1, P2 och P3. S40, V70, S80, S60 etc
Dubbelkolla när ni plockat isär den var alla delar ska vara. Kulorna är till för att ge klick i de rörliga delarna.
Och vill man inte pilla med det så kan man köpa en begagnad del på skroten.
Det behövs inte bytas nyckel, fjärr, stöldenhet, låskolvar eller liknande ;)

Bilderna ligger i omvänd ordning *sorry* :oops:
Bilagor
t12.PNG
t12.PNG (2.07 MiB) Visad 1507 gånger
t11.PNG
t11.PNG (2.21 MiB) Visad 1507 gånger
t10.PNG
t10.PNG (2.12 MiB) Visad 1507 gånger
t9.PNG
t9.PNG (2.01 MiB) Visad 1507 gånger
t8.PNG
t8.PNG (1.79 MiB) Visad 1507 gånger
t7.PNG
t7.PNG (1.78 MiB) Visad 1507 gånger
t6.PNG
t6.PNG (1.78 MiB) Visad 1507 gånger
t5.PNG
t5.PNG (1.59 MiB) Visad 1507 gånger
t4.PNG
t4.PNG (1.56 MiB) Visad 1507 gånger
t3.PNG
t3.PNG (1.1 MiB) Visad 1507 gånger
t2.PNG
t2.PNG (1.42 MiB) Visad 1507 gånger
T1.PNG
T1.PNG (917.95 KiB) Visad 1507 gånger

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]