Sida 1 av 1
Domkraftsfäste
Postat: lör 07 apr 2007, 21:32
av buuuuh
Bytte hjul på min nyligen införskaffade V40 men - tyckte mig inte kunna se några självklara fästpunkter för den annars så tillförlitliga garagedomkraften så jag lämnade in kärran istället...
Som jag förstår sätter man den medföljande domkraften under tröskeln, mitt under plåtfalsen... men var fäster man en garagedomkraft?
Postat: lör 07 apr 2007, 22:05
av ER
Med en jackpad är det inga problem att lyfta på samma ställe.
Har även lyft min gammla S40 -97 via tvärbalken strax bakom främre länkarmen då den är kraftig nog.
Har även använt mig av Motorns/växellådans tvärbalk som lyftpunkt och då på den främre delen som är lite korrigerad.
Även lyft bilen via bakfjädringens tvärbalk där tvärarmarna är infästa i chassiet.
Båda sista i första hand då hela axeln måste avlastas men även vid snabbbyten av däck.
En gång användes tom reservhjulsbaljans tvärbalk men är inget jag rekommenderar då det ger avtryck om än små och det fanns inte plats att lyfta på annat ställe då pallbockar var på optimala lyftplatsen.
Postat: mån 09 apr 2007, 11:32
av buuuuh
Tack för tipsen!
Fick besök av vintern nu precis men jag ska åka in på OK och lyfta bilen så snart det torkat upp lite.
Någon som har tips på delar av underredet som kan tänkas behöva kompletterande rostskydd? (Ni som har lite äldre s40/v40...)
Har läst att det bakom diverse plastkåpor undertill kan finnas rostangrepp eller åtminstone ytor som kan komma att bli ansatta av rost...?
Postat: mån 09 apr 2007, 13:59
av ER
Hela skiten under egentligen bör ju få sig lite extra men på min gammla var det mest nödvändigt där hjulsprut blästrade bort det tunna originalskitet trotts breda skärmbreddaren med "stänkskydd", dvs tröskellådorna men även resevhjulsbaljan såg taskigt behandlad ut. Även vecket/avsatsen framför bakhjulen i hjulhuset bör behandlas, där det sammlas 5 ton grus och bara är i princip dåligt behandla plåt på gammla bilar medans nyare har innenskärmarna som går över detta område. Så var det på den -04:a jag byte däck på tidigare jmfr min -97:a