Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alex
#6461
Hejsan

Sambon har en V40 2,0t -00.

När man kör iväg med bilen börjar det att skramla framtill någonstans.
Både i 1:ans och 2:ans växel sen hör man ej skramlet något mer , när man väl kommit upp lite i fart.
Var på verkstan , dom sade direkt att det var det övre motorfästet som var kass och att det dessutom var ganska vanligt.
Bilen har rullat under 9000 mil.

Någon mer som haft detta "vanliga "problem.
av andezon
#6702
väldigt vanligt specielt på LTT och TURBO
av Gabber
#7670
Jag vet inte om det ser ut som på 850 men en tips är att fylla motorfästet med rutlim så den blir hårdare och tål lite mer. Jag gjorde det å märkte ingen skillnad på komfort.
av hpe
#13901
Alla 40-turbo modeller får problemet efter sisådär 5-6000 mil. Volvo tar halva kostnaden om Du gnäller lite. (Det vore väl fan annars alla andra bilmärken har motorfästen som klarar 30000 mil)
av kitchenfreak
#14172
Är detta något som är skadligt för bilen? eller kan det vänta till efter semestern tror ni??

/K
av hpe
#14326
Byt snarast eller var väldigt "mjuk" mot bilen
av Alex
#14822
Hej

Motorfästet bytt , men skramlar forrtfarande ifrån framvagnen.

Verkar skumt. Inlämnad på verkstad 3 ggr efter att motorfästet byttes .

Fortfarande ingen lösning på problemet.

Ingen verkar hitta skramlet.

Vad gör man tro . byter till Japps kanske.

Någon som kan ha tips på annat som skulle kunna skramla, tycker själv

att det låter litegrann som avgassystemet , men enligt verkstaden är det

som det skall.

MVH Skrammel
av Wolverine
#15400
Jag föreslår att du gör precis som jag, när man lämmnar in bilen hos volvo så ska man se till att få gå med ut i verkstaden när de kollar efter felet man lämnar in den för.....sen säger man åt vederbörande att själv åka ut och ta en provtur, följ gärna med och påvisa skrammlet om de fortfarande trilskas.....har fått gjort så med min volvo flertalet gånger...de hittar ingenting när man lämnar in, men när de får åka runt en sväng med den kan ju tillochmed de konstatera att någonting är fel, och på så sätt har jag fått många "undersökningar" gratis eftersom de inte hittat felet från början =))
Användarvisningsbild
av Znyper
#15424
Hade oxå ngt skrammel vid acceleration, var inne med den på verkstad men dom hitta inget, trodde det kom från generatorn... Men jag trodde inte riktigt på detta, så jag stod och rekade lite själv under huven och fann att jag tyckte det lät från spännrullen som sitter nere under generatorn och ac kompressorn... Bytte rullen sedan inget mera rassel !!

Mvh Freddan
av wenom
#20233
Jag har oxå samma ljud, men det låter som om det kommer från växellådan, det hörs när bilen är kall när man kör iväg på 1:an och 2:an jag tror inte det har nått med motorfästet att göra utan det är lådan det låter ifrån, nån som har ett bra tips på att få bort ljudet?, byta olja i lådan kanske?

Ok, då förstår jag. Tidigare mode[…]

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att s[…]

Hej! Jag ligger just nu relativt långt i pl[…]

Startbatteri

sitter agm orginal om man har start stopp men du k[…]