Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sixtensparre
#1428829
Det här är kanske inte ett av dem vanligare ämnena, men jag hoppas det ska gå bra.

Jag kan mer eller mindre ingenting om bilar, men fick tillsammans med sambon av svärföräldrarna köpa en begagnad V40 från 2004 (17.000 mil) för något år sedan som en första bil. Den rullar bra (det lilla den rullar) och är problemfri. Planen var egentligen att snart köpa en enklare pendlingsbil och behålla V40:n ett antal år till (20.000+ mil eller något större går sönder) som familjebil. Nu väntar familjen tillökning och jag funderar lite hur pass säker den gamla V40:n är jämfört med mer moderna familjebilar. Behöver man egentligen vara orolig eller är det bara att rulla vidare med familjen (och därmed slippa köpa en dyrare familjebil på några år)?

Tack för hjälp!
av Malmstroem
#1428835
Hur långt är ett snöre -- och hur trygghetstörstande är du? ;-)

Jag har kört mina barn i bilar som är mindre säkra än en V40 från 2004. Naturligtvis är en modern bil säkrare, och har bättre aktiva säkerhetssystem. Framförallt har antisladdsystem visat sig förbättra säkerheten, men även olika typer av automatiska bromssystem förbättrar säkerheten. Det är i mitt tycke största nackdelen med en äldre bil.

Den passiva säkerheten är "hyfsad" på en gammal V40.

I slutändan är det ett högst personligt val om vilka risker du är beredd att acceptera. Det dog 190 personer i trafiken 2020 -- risken är med andra ord inte så stor. Personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köra en V40. I alla fall ur säkerhetsperspektiv.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1428872
Är mer underhåll av bromsar, upphängning som kan vara bra att hålla i skick samt bra däck på det.

Hade en S40 -00 och vid 16000 mil eller så fick den ny bromsvätska för antagligen första gången samt bromsrör, bromsslangar, belägg samt servade bromsok och det blev stor skillnad

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1maj -24 nr.[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]