Sida 1 av 1
					
									VVT-drev
					Postat: ons 18 nov 2020, 15:30
					av Ozzy2
					Jag undrar vad som gör att vvt drevet behöver bytas med ungefär samma mellanrum som kamremmen?
Har en V40 2003  2,0 o bytt drevet två gånger.
Är det dålig kvalitet på drevet eller konstruktionsfel eller något annat
Har kört med kvalitetsolja o bytt olja o filter två gånger om året.
Mvh Gerry
							 
			
					
									Re: VVT-drev
					Postat: ons 18 nov 2020, 15:56
					av jeg46
					Är säkert många V40 ägare 01-04  som undrar detsamma. är en sjuka på dessa bilar  Ska själv byta drevet till helgen för andra gången på 5000 mil!
							 
			
					
									Re: VVT-drev
					Postat: tor 19 nov 2020, 11:33
					av SvenHenrik
					jeg46 skrev:Är säkert många V40 ägare 01-04  som undrar detsamma. är en sjuka på dessa bilar  Ska själv byta drevet till helgen för andra gången på 5000 mil!
Är det svårt att byta drevet? Och sitter den också på 1.8i (Mitsubishi-motorn)?
Min låter nämligen verkligen som en diesel..
 
							 
			
					
									Re: VVT-drev
					Postat: tis 24 nov 2020, 19:29
					av Hasse53
					SvenHenrik skrev: ↑tor 19 nov 2020, 11:33
jeg46 skrev:Är säkert många V40 ägare 01-04  som undrar detsamma. är en sjuka på dessa bilar  Ska själv byta drevet till helgen för andra gången på 5000 mil!
Är det svårt att byta drevet? Och sitter den också på 1.8i (Mitsubishi-motorn)?
Min låter nämligen verkligen som en diesel..
Enligt Haynes har GDI motorn inga VVT:er, så knackningarna kommer nog från de hydrauliska ventillyftarna. Det kanske hjälper med oljebyte och nytt filter?
När det gäller VVT:er har jag bara bytt ut ett enda, som kärvat ihop, på V50 2.4i vid 23000 mil. Att det är problem med VVT:er på S40/V40 tror jag kan vara mjukvarurelaterat då ECU:n kommer från Mitsubishi världen.
 
							 
			
					
									Re: VVT-drev
					Postat: tor 03 dec 2020, 09:27
					av Ozzy2
					Så alltså vad är det som fallerar i drevet och vad orsakar att att det blir kass?