Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1410075
Har problem med att ac lampan skiftar från grön till orange helt oregelbundet av på av på av på hela tiden. Kupefläkten lika så. Detta händer bara när fläkt reglaget står på aut. Väljer jag manuellt en fläkthastighet så håller sig ac'n igång. Någon som har några tips på vad som kan vara fel? Misstänker sensorn som läser av tempen inuti bilen bakom det lilla gallret vid klimatreglagen. Var tror ni? Det är en s40 - 04 9000 mil.
#1410544
Jag har ingen lösning, däremot har jag exakt samma problem!

Även temperaturen kan ibland kännas konstig om jag har fläkten på en manuell hastighet. Håller man handen framför utblåset så skiftar temperaturen som kommer ut mellan kallt och varmt.

Inte alltid det händer heller. Oavsett vad väldigt frustrerande.

Följer tråden med förhoppningen att det kommer någon med en lösning.
#1410835
Hej!
Jag har precis samma problem med min volvo v40 t3 2001a,när lampan skiftar mellan grönt och orange så brukar jag snärta till med pekfingret precis ovanför vredet vid lampan och då brukar det funka igen,troligen något som är glappt i vredet eller i dess närhet. Även min brukar blåsa kallt ibland men sker inte så ofta,ska prova att byta termostat. M.v.h bendel
#1410886
Gurrv40 skrev:Jag har bytt termostat i min v40 -04, ganska enkelt, passade på att tömma glykolen innan jag bytte termostaten. Mycke bättre värme nu!
Vilken termostat bytte du? Var sitter den?

Jag har en V40 T4 från 2003, den har Automatic climate controll. (ACC) Känner att jag har samma problem som ni beskriver angående att ibland blåser den varmt och ibland kallt när man känner med handen framför utblåsen. Men troligtvis inte lika grovt problem som vissa andra här.

Dock när jag sätter den på Auto gällande fläkten så blåser den ibland ingenting, och helt plötsligt blåser den fullt ut för att sedan blåsa ''normalt'' igen. Någon som har något tips? Detta uppkom ju kallare det blev. Känner inte heller att det blir så himla varmt i bilen om man har den på AUTO. Samt att Rumpvärmen inte alls blir så varm som den borde.

Min teori är att det är dåliga lödningar inne i själva ACC enheten. här är en länk till en tråd om detta: viewtopic.php?t=12023
#1411035
ToothlessV40T4 skrev: ons 04 nov 2020, 15:46 Min teori är att det är dåliga lödningar inne i själva ACC enheten. här är en länk till en tråd om detta: viewtopic.php?t=12023
Hmm det låter ju faktiskt som en vettig förklaring för problemet. Hade det varit transistorn / fläktmotståndet så borde fläkten varit konstig i manuella läget också. Även intressant att så många verkar få problemet nu när bilarna börjar komma till åldern lite.

Jag har googlat och hittat en bra guide på hur man plockar bort styrenheten. Jag kanske ger mig på den i helgen för att se om jag hittar några uppenbara brott i lödningarna.

http://www.volvohowto.com/how-to-replac ... 0-and-v40/

Om ni andra hinner före får ni gärna också berätta om det löste ert problem.
#1411054
Hej alla och tack för era svar! Verkar vara ett vanligt problem det här på dessa bilar. Jag kan nu efter att ha läst på ett amerikanskt forum kanske ha åtgärdat mitt problem. Bakom det lilla gallret vid fläktreglagen sitter en liten koppartråd som läsar av innertemperaturen i bilen. Det är väldigt vanligt att det samlas damm där innanför så att avläsningen blir fel. Jag blåste i gallret och nu har det fungerat felfritt under några mils körning. Obs! Peta inte in något i gallret för att rengöra! Blås endast annars riskerar tråden att gå av! Har du damm på den tråden så kan temperaturen och även fläktstyrkan ändras huller om buller på aut-läget då temperaturen blir fel avläst i bilen. Testa gärna att blåsa rent där och återkom om det fungerade för er också.

Ett ex, på sensorns funktion. Du har allt inställt på aut en varm sommardag. Tempen står inställd på ex, 18 grader. När du startar bilen så blåser det kallt med en hög fläkthastighet som senare minskar automatiskt när bilen blir svalare inuti och kommit ner till 18 grader. Det är den ovan nämnda sensorn som styr detta.
#1411912
Calle66amazon skrev:Hej alla och tack för era svar! Verkar vara ett vanligt problem det här på dessa bilar. Jag kan nu efter att ha läst på ett amerikanskt forum kanske ha åtgärdat mitt problem. Bakom det lilla gallret vid fläktreglagen sitter en liten koppartråd som läsar av innertemperaturen i bilen. Det är väldigt vanligt att det samlas damm där innanför så att avläsningen blir fel. Jag blåste i gallret och nu har det fungerat felfritt under några mils körning. Obs! Peta inte in något i gallret för att rengöra! Blås endast annars riskerar tråden att gå av! Har du damm på den tråden så kan temperaturen och även fläktstyrkan ändras huller om buller på aut-läget då temperaturen blir fel avläst i bilen. Testa gärna att blåsa rent där och återkom om det fungerade för er också.

Ett ex, på sensorns funktion. Du har allt inställt på aut en varm sommardag. Tempen står inställd på ex, 18 grader. När du startar bilen så blåser det kallt med en hög fläkthastighet som senare minskar automatiskt när bilen blir svalare inuti och kommit ner till 18 grader. Det är den ovan nämnda sensorn som styr detta.
Jag provade detta i fredags och blåste rent tråden med lite tryckluft men det verkar tyvärr inte ha löst problemet för mig iallafall. Det händer fortfarande att temperaturen på utblåset pendlar mellan varmt och kallt. Däremot har jag inte sett att ac'n slår på och av ännu, men det brukade inte hända så jätteofta innan heller så det har nog inte lösts heller antar jag.

Får bli att jag tar ut enheten och kollar på lödningarna någon gång snart tror jag.
#1411980
Har för mej att det går en smal slang från baksidan av kontrollpanelen och som ansluter till en av dom grova defrosterslangarna så att det blir ett sug genom kontrollpanelens hål om den slangen blivit igensatt så kommer det inte att strömma genom någon luft från kupen och då kan det bli som på din bil, ta loss kontrollpanelen och lossa slangen och blås genom den om du sätter på fäkten när slangen är lös så ska det kännas ett svagt sug där.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]