Sida 1 av 2
sidomarkeringsljus v40 -98
Postat: sön 03 apr 2005, 16:08
av busdriver
hur fa** får man bort dom så man kan byta dom ???????
Postat: sön 03 apr 2005, 17:05
av Sparkz
Idiotisk konstruktion!
Enligt boken ska du lossa stötfångaren från innerskärmen för att komma åt kabeln och trycka på spärren inifrån. Kabeln försvinner iväg en halvmeter så det räcker inte att ta ur lampan. Fram kan det gå att ta loss blinkersen och få tag i kabeln den vägen, kontaktstycket sitter fast ganska långt ner.
Jag brukar krossa hela lampan med en skruvmejsel, och skarva kabeln. Använd krympslang så håller skarven bra.
OBS! Detta gäller gamla S/V40 (Fas1)!
På fas 2 och 3 är det bara att bryta ut lampan mad en liten skruvmejsel. Och det går att byta glödlampa.
Postat: sön 03 apr 2005, 19:05
av Tvåförtifeman
krossa lampan?
Postat: mån 04 apr 2005, 19:32
av Sparkz
Ja! :twisted:
Det går inte att byta glödlampa, man byter hela.
Postat: lör 09 apr 2005, 10:06
av busdriver
nån som vill tjäna en hundrig å byta dom åt mig ???? :D å kanske en öl eller 2 under tiden du byter dom 8)
Postat: fre 10 jun 2005, 00:32
av boxaren
tar upp denna tråd igen för att kolla hur det gick.
har nämligen självbeställt sådana.
fixa du det?
Postat: sön 26 jun 2005, 19:37
av Fiddler
Är det i bakre delen av bilen måste stötfångaren lossas.
Är det i främre måste man ta bort blinkers och enligt instruktion jag fått från volvo stoppa ner handen där blinkers är borttagen för att få bort insatsen(sladd, lampa, glas i ett, går inte att byta bara en del).
Jag försökte göra detta själv härmodagen utan att lyckas. Man får nog skarva om man inte vill hissa upp bilen för att ta bort underredet under främre störfångare.
Förra gången detta hände lämnade jag in bilen och dom tog nästan 500:- för att byta allt, inkl lamp insatsen för ca 200:-
Postat: sön 15 jan 2006, 23:03
av Mr H
Det går att byta själv. På Fas 1 kan man mycket riktigt bara byta hela lampan. Är glaset borta kan man komma åt metallbygeln på insidan med en liten smal radiomejsel. Kommer dock inte ihåg om den sitter i fram- eller bakkant på lampan. Lyft lite försiktigt med mejseln och kika in bakom. Tryck in metallbygeln mot lampan och dra ut den änden av lampan. Lossa blinkersen, en skruv uppifrån om jag minns rätt och dra ut den rakt fram. Det ger dig lite ljus uppifrån. Nu lägger du dig på marken/golvet framför bilen och lossar plastskyddet under motorn (behöver inte tas bort helt) så att du kan få upp handen/armen. Om du med den lediga handen drar lite i den lossade lampan ser du var kabeln är (rör sig förhoppningsvis lite). Ungefär mitt emellan lampan och kontakten sitter kabeln upphängd i en kabelhållare. Lite lurigt att pilla ur kabeln, men det går.
Ett tips är att du lägger ett litet lager med tejp på baksidan av den nya lampan på så vis att glaset (som sticker lite utanför lamphuset) inte kommer i kontakt med stötfångaren. På vissa bilar, min t.ex. skjuts glaset loss från lamphuset efter en tid för att det legat mot stötfångaren.
Bak kan man komma åt kontakten om man tar av hjulet och sedan lossar innerskärmen i nederkant. Det är trångt som f-n och man blir lätt galen innan man pillat loss kontakstycket som sitter med ett klips i ett hål. Men det går!
Det är trångt och svåråtkomligt både fram och bak men det tar faktiskt inte så lång tid som det kanske verkar. Man känner sig nöjd efteråt och har sparat in verkstadspengarna. Köp något gott att äta och dricka efter utfört arbete i stället!! :D
Sidopositionsljus
Postat: sön 12 mar 2006, 20:18
av Sotilas
Eh... jaha. Det är till att göra det krångligt för sig ser jag.
Vad sägs om att INTE plocka isär halva bilen utan istället krossa glaset och huset på den aktuella sidomarkeringen med ett välriktat slag med en mejsel, klippa sladdarna och skarva på med en sockerbit.
Tryck upp sockerbiten mellan inneplåt och hål och var nöjd med att ha bytt alla fyra positionsljusen på under en timme.
Vill du absolut krångla till det, plocka gärna bort kofångare, blinkers, innerskärmar och diverse annat som sitter löst. Sedan kan du försöka sälja bilen som konceptkärra till LEGO.
sidomarkeringsljus v40
Postat: tor 02 nov 2006, 16:39
av Henry
Tackar för tipset att krossa glaset och byta utan att plocka ner delar av framskärmen mm. Jobbet tog en kvart och allt funkar perfekt[/b]