Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
#1395391
Så har man tagit sig vatten över huvudet.
Har köpt mig en LED-ramp och ska då koppla in.
En ny grej för mig. Den har Xenonljus vilket jag aldrig pillat med förr.

Jag vet att jag ska ta styrströmmen till relät från heljusets Pluskabel men jag har inte en blekaste aning om var jag hittar den eller vilken färg det är.
Har även kollat på helljusreglaget för att hitta signalkabeln där men jag kommer inte ens åt att testa mig fram.
Finns det någon vänlig själv här som kan förklara eller än bättre en bild?
Mina sökningar på Google, Youtube o här har inte gett mig något.
av rd350
#1395424
Det är lite bakvänt att koppla exljus på gamla s40.... Samma inkoppling som på en del japaner. Koppla reläets manöver från helljusplus på bilens strålkastare och reläets minus på strålkastrens minus så funkar det. Nu är det nog femton år sen sist jag gjorde det men vill minnas att det var så....
av Provocative77
#1395463
Det är där jag stöter på problemet. Jag hittar inte helljusplus. Det sitter en ballast på baksidan av helljuset som det går en grov kabel från samt två riktigt tunna. Självklart kan jag skruva bort så jag kommer åt helljuslampan för att se. Men då måste jag skruva bort två rostiga torx med risk att få åka till verkstad för att få ihop det igen.
Det var så mkt enklare med halogen. Förr tog jag strömmen från helljusomkopplaren vid ratten.
av Provocative77
#1395538
*löst*
De trådar jag hittade handlade inte om Xenonlampor så en uppdatering.
Bakom ballasten och kåpan så hittades till slut den strömförande kabeln som var grön.
Nu funkar allt som det ska och när man nu vet hur man ska göra så var arbetet riktigt enkelt.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]