Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1388387
Det finns högst troligt en gummiplopp någonstans som det är meningen att användas om man skall installera ett motorvärmesystem med en kupévärmefläkt. Om du loggar in dig på Volvocars, ditt regnummer gäller, och letar upp en monteringsanvisning för ett uttag för kupévärmefläkt i din bil, så ser du var det färdiga hålet finns.

Skulle hålet vara upptaget av någon annan kabel, eller en redan befintlig kupévärmekabel, så kan du göra på följande sätt: Skaffa en magnet, behöver inte var något märkvärdigt. och en kompass. Den behöver inte heller vara värsta orienteringstävlingskompassen. Det duger med en leksak i värsta fall. Bara den kan visa norr och söder. Leta upp en ledig yta på torpedväggen i motorrummet. Tänk på att du behöver lite svängrum där också. Sätt magneten på torpedväggen på din utvalda plats. Gå in i kupén med din kompass och sök magneten. Kompassen skall peka rakt på den om du har hittat rätt. Är det en olämplig plats, något sitter i vägen, leta då upp en annan tills du hittar en bra plats. Markera platsen och borra ett hål. Det gör du med fördel med ett koniskt plåtborr. En så kallad "Julgran". Sedan bör du ha en förskruvning också för att få din kabel i en gas- och vattentät genomföring. Här är ett bildexempel:
https://www.clasohlson.com/se/Kabelf&ou ... r361221000
Dom finns i ett stort antal storlekar och material. I ditt fall utgår du från kabelns diameter.
#1388778
Var inne på Volvocars men verkar som de inte har ngn info före 2013. Det verkar en aning tight med magnet/kompass då det är rätt så trångt både i motorrum o under sparkskyddet.
Rent logiskt borde det finnas ett täckt hål där kopplingspedalen ska finnas på en manuell bil o då min är automat borde det finnas en gummipackning så ska prova att riva bakom mattan..
#1390742
OBS! Jag skrev tidigare att du kunde ha en förskruvning om du borrade ett nytt hål. Det gäller bara när du har en kabel utan mantel. Om det handlar om kabel till ett kupévärmeuttag så har den redan en mantel av spiralplast eller metall, som en duschslang. I ett sådant läge skall du inte ha någon förskruvning. En sådan skulle ta för mycket plats och även klämma sönder manteln. Det finns förskruvningar för mantlade kablar, men det är överkurs här. Men om du följer Volvos anvisningar vid montage av ett kupévärmeuttag så blir det rätt.
#1390971
Tack för alla dina tips, värmer! Men då det är en bil som normalt går i Spanien känns både motor/kupévärmare som som lite overkill ;) P.g.a. Coronan var jag tvungen att bila hit efter 4 inställda flyg och det löpte smärtfritt så det är ngt speciellt med både svensk stål o svenska bilar(!) Så hålet ska användas till park.sensorer då man parkerar väldigt tight därnere + då jag kostade på en nylackering därnere, f.ö. sanslöst billigt, vill jag ogärna orsaka egna skrapmärken då det räcker med att andra gör det :( Så det är fråga om fyra kablar + kontaktstycken som ska igenom hålet + säkrar för säkerhets skull upp med spiralplast runt dem.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]