Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1381721
Hej

Jag är en tjej som har en volvo v40 -98 vid namn " wilma ". Jag har ett problem med bilen jag inte får ordning på men kanske ni duktiga killar och tjejer här inne kan slå era kloka huvuden ihop så kanske det går att få fram någon slags förklaring så jag får ordning på bilen . Jag ska försöka förklara så noga jag kan och jag ska också säga direkt att jag vet att det bästa vore att lämna in på volvo verkstad och göra felsökning.. Tyvärr tillåter inte min ekonomi detta nu ..

så till problemet och det är många svängar så häng med nu :-) .
sommaren 2018 böts bensinpumpen och efter det gick bilen bra tills en dag när det stod att det var ca 20 mil kvar i tanken men det verkar vara soppatorsk för bilen startade inte förs jag hällde på några liter.
flera månader gick och allt funkade bra tills det började krångla igen och det visade sig att bensinpumpen gått sönder IGEN . så sommaren 2019 böts pumpen. köpte inte pumpen från samma ställe som sist.
sen har den gått bra och den har startat så fint, dock har det då och då kommit puffar då det luktar starkt med bensin i bilen. detta kommer och går, några dagar luktar ingenting för att sedan dofta starkt igen.

Hade en kille som kikade till varför det lukta bensin och då böts någon klämma,men slangarna va hela och så.
Men för någon vecka sen så lag bilen av mitt i rusning trafik och jag märkte då att om jag vilade bilen någon minut så ville den starta så jag kunde åka några meter sen lag den av igen ,tog mig hem iaf. Jag fick för mig att den lag av då den va varm.
Lät bilen vila några dagar och testa sen att åka en sväng, men nu blev det värre för nu ville den inte ens starta :-( så jag fick bogsera hem den. fick sätta batteriet på laddning.
jag tog reservdunken och skulle fylla på bensin men efter ca 2 liter rann det ut soppa under bilen ,men det verkar inte komma från tanken ( men kan ha fel ) . fick höra från min ngt bilkunniga granne att det kan komma massa skit i bränslefiltret så igår söndag så böts denna , men det går fortfarande inte att starta bilen. det verkar som att soppan inte når fram . enligt tankmätaren ska det vara 28 mils åkning kvar men jag vet att man inte ska lita 100 på mätaren, dock så skalpar det i tanken när jag skakar på bilen så lite soppa är kvar.

Så skumt detta. min bror som böt filtret såg att det satt en grej nära filtret som en liten behållare eller hur jag ska förklara. som vi försökt söka vad det är men det va inte lätt att hitta info men det KAN vara tryck regulator. ska den isf också bytas tro ? och vad gör den ?

Men jag känner att det måste ju vara något knas som gör att bensinpumpen går hela tiden. Har varit jättenoga med att alltid ha mkt bensin i tanken . Är så beroende av bilen så nu vill jag ha igång den. snälla hjälp
mycket tacksam för hjälp
#1381737
Humlan66 skrev: mån 25 maj 2020, 09:19 Hej

Jag är en tjej som har en volvo v40 -98 vid namn " wilma ". Jag har ett problem med bilen jag inte får ordning på men kanske ni duktiga killar och tjejer här inne kan slå era kloka huvuden ihop så kanske det går att få fram någon slags förklaring så jag får ordning på bilen . Jag ska försöka förklara så noga jag kan och jag ska också säga direkt att jag vet att det bästa vore att lämna in på volvo verkstad och göra felsökning.. Tyvärr tillåter inte min ekonomi detta nu ..

så till problemet och det är många svängar så häng med nu :-) .
sommaren 2018 böts bensinpumpen och efter det gick bilen bra tills en dag när det stod att det var ca 20 mil kvar i tanken men det verkar vara soppatorsk för bilen startade inte förs jag hällde på några liter.
flera månader gick och allt funkade bra tills det började krångla igen och det visade sig att bensinpumpen gått sönder IGEN . så sommaren 2019 böts pumpen. köpte inte pumpen från samma ställe som sist.
sen har den gått bra och den har startat så fint, dock har det då och då kommit puffar då det luktar starkt med bensin i bilen. detta kommer och går, några dagar luktar ingenting för att sedan dofta starkt igen.

Hade en kille som kikade till varför det lukta bensin och då böts någon klämma,men slangarna va hela och så.
Men för någon vecka sen så lag bilen av mitt i rusning trafik och jag märkte då att om jag vilade bilen någon minut så ville den starta så jag kunde åka några meter sen lag den av igen ,tog mig hem iaf. Jag fick för mig att den lag av då den va varm.
Lät bilen vila några dagar och testa sen att åka en sväng, men nu blev det värre för nu ville den inte ens starta :-( så jag fick bogsera hem den. fick sätta batteriet på laddning.
jag tog reservdunken och skulle fylla på bensin men efter ca 2 liter rann det ut soppa under bilen ,men det verkar inte komma från tanken ( men kan ha fel ) . fick höra från min ngt bilkunniga granne att det kan komma massa skit i bränslefiltret så igår söndag så böts denna , men det går fortfarande inte att starta bilen. det verkar som att soppan inte når fram . enligt tankmätaren ska det vara 28 mils åkning kvar men jag vet att man inte ska lita 100 på mätaren, dock så skalpar det i tanken när jag skakar på bilen så lite soppa är kvar.

Så skumt detta. min bror som böt filtret såg att det satt en grej nära filtret som en liten behållare eller hur jag ska förklara. som vi försökt söka vad det är men det va inte lätt att hitta info men det KAN vara tryck regulator. ska den isf också bytas tro ? och vad gör den ?

Men jag känner att det måste ju vara något knas som gör att bensinpumpen går hela tiden. Har varit jättenoga med att alltid ha mkt bensin i tanken . Är så beroende av bilen så nu vill jag ha igång den. snälla hjälp
mycket tacksam för hjälp
Prova även här https://www.facebook.com/groups/volvosweden/ , finns många kunniga i den gruppen också om man bortser från alla modifiering/styling-aspekten. Då dom flesta har meckat med volvobilar. Eftersom du är beroende av bilen så kan det vara skönt och få svar från olika forum/grupper etc.
#1381789
Syskonen av samma årgång, S/V70, får ofta fel på reläet som styr bränslepumpen. Det är väl inte helt omöjligt att 40-serien har samma problem.. Förmodligen något av reläerna man ser här https://www.youtube.com/watch?v=Wy3hanlC_4U
Typiskt är att bilen kan gå fint att starta när den är kall men när man åkt en bit och reläet har blivit varmt så dör den. Reläet slår av och bensinpumpen stannar.. Eller så startar bilen inte alls.
Om du lägger upp en bild på grejen vid bränslefiltret så kommer den med all säkerhet att bli identifierad :-)
Kanske läge att kolla att det inte ligger smuts i botten av tanken om bränslepumpen går sönder upprepade gånger
#1381817
Här är bilden på " grunkan " bredvid bensinfilret nr 23 på bilden . Kan det vara tryck regulator ?

Jag glömde att berätta att varningslampan för avgassystemet lyser och släcks med jämna mellanrum.

Tackar så mkt för svar
Bilagor
tryckregulator.jpg
tryckregulator.jpg (50.61 KiB) Visad 3242 gånger
#1381847
Jag antar att tystnaden betyder... att ingen har en aning :-) Märklig pryl, bränsletryckregulatorn sitter på motorn och är inte inkopplad på returledningen. Och det ser inte ut som kolkanistern..
Är du säker på att bilden är till rätt bil och till bensinversionen? #23 verkar sitta i motorrummet och inte intill bränslefiltret, hela långa ledningen sitter ju emellan..

Som sista utväg kan du ju alltid gå in i en Volvo-reservdelsbutik och fråga vad det är och vad den kostar, finns ju inget tvång att beställa.
En Haynes-handbok är faktiskt inte så dum att ha, de är långtifrån perfekta men ändå till god hjälp när man har en gammal bil. Har man tur så kan biblioteket råka ha rätt utgåva, kolla!
#1381860
Tror att det går att se i instruktionsboken vilket relä som är till vad i säkringsboxen.
På sidan av relät står, oftast, vilket stift som är till vad (du ser när du plockat bort relät). Då tar du en kabelstump eller en bit ståltråd och sticker ner i de hålen på sockeln som motsvarar den slutande kontakten (inte reläspolen). Då kommer bränslepumpen gå hela tiden. Prova sedan att starta. Startar bilen och går bra är det troligen fel på relät (kan iof vara något styrfel på vägen också).
Fick ett sådant fel på en bil på väg hem från Tyskland en gång. Körde 160mil med en klämma till en penna instoppad på ovanstående vis :-)
#1381870
Ah, #23 i skissen är nog faktiskt huset som bränsletryckregulatorn sitter i! Men nu pratar vi om placering på motorn, inte intill bränslefiltret. Hittade bara en mikroskopisk bild på en oidentifierad Volvomodell. Bränsletrycket brukar gå att mäta i någon nippel på insprutningsrailen, men man måste förstås ha en lämplig tryckmätare. Kanske något som en Roy och Roger-mack kan göra för en billig peng? :-)
f2.JPG
f2.JPG (14.69 KiB) Visad 3193 gånger
f3.JPG
f3.JPG (7.86 KiB) Visad 3191 gånger
Instruktion om hur man byter bränslepump
http://www.volvohowto.com/how-to-replac ... 0-and-v40/

Relä till bränslepumpen och instruktion hur man förbikopplar https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=293424
relay.JPG
relay.JPG (80.17 KiB) Visad 3181 gånger
#1381904
En haynes bok har jag men fick tyvärr ingen hjälp utav den denna gång. annars har den varit bra att ha . Den här volvon har snart inte en del som inte blitt utbytt LOL

Jag vet bara att min bror sa att han såg något bredvid bensinfilret under bilen som såg ut ungefär som nr 23 på bilden
och jag vet inte om bilden som va den enda vi hittade är just v40 men som sagt , behållaren såg liknade ut UNDER bilen.
vad kan det vara och vad gör den tro ? Märkligt att man inte ska hitta en ritning på hur det ser ut under på volvon v40 :-)

Dom är ju inte så pratglada om man går in på volvo och rådfrågar. Utan då vill dom ju att man lämnar in bilen för felsökning.

Hur gör man rent tanken om det är smuts i den ?
sen är jag lite fundersam varför det rann ut bensin under när jag försökte fylla på med reservdunken ? Tanken verkar vara hel och kan inte se hål på slangen heller, så märkligt. När jag hade fyllt på bensin så provade jag starta och då gick bilen och lät hur bra som helst i säkert 5 min , sen dog den.
nu har jag inte provat att fylla på mera soppa efter bytet av bensinfiltret men det låter ju som att det är bensin i tanken men startar gör den inte.
#1382030
Göra rent tanken är ganska krångligt. Du måste släppa på banden som håller tanken och släppa ner den på backen.
Lossa locket där alla anslutningar sitter, häll ur bensinen och diska ur tanken med lite diesel.
Torka ur med trasor och montera i omvänd ordning.
Vissa bilar har ett lock under baksätet så man når tankarmaturen från. Brukar dock vara trångt att rengöra tanken genom där.
#1382150
Du har inte fått in vatten i tanken? Det lägger sig på botten isåfall.. Motorer brukar inte riktigt gå lika bra på vatten som bensin, tyvärr :-)
Sen är det väl enklast att prova "bygla reläet" enligt volvoforums-länken du fick ovan som första steg. Med byglingen på plats så bör man höra bensinpumpen surra så fort man vrider på tändningen. Nästa steg är kanske att mäta bränsletrycket..
På min V70 sitter det en uppsamlingstratt av gummi under påfyllningshålet innanför tankluckan, Spiller man bränsle där t.ex. om, man tankar från reservdunk, så hamnar det i gummitratten och sen rinner det genom en tunn slang innanför skärmen ned på marken..

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]