Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1369628
Har en V40 2,0T (årsm. 2001)

Den har funkat klockrent fram till förra veckan när den plötsligt dog på tomgång. Nu startar den bara om man pumpar gaspedal (som på gamla förgasarbilar) men dör direkt man släpper upp gaspedal = noll tomgång.

Jag har bytt BTR, kollat o mätt upp bensinpump (funkar), bytt ett par vakuumslangar, provat med 2 olika startnycklar och bytt bensinfilter.

Tänker nu byta tomgångsventil/motor och rengöra spjället. Funkar det inte efter det vette f*n vad det är?

Min kära sambo säger att hon "alltid pumpar gaspedal" innan hon startar bilar (jag har nu förklarat att det inte behövs). Kan den ha surnat igen el. blivit nått fel i reglering s.a.s. iom det?
Vet att jag hade en 850 där det blev liknande fel. Fick då rådet av en Volvomeck att byta tändstift, koppla ur + och - pol nån timme, "gnugga" startmotor LÄNGE, gjorde det o efter 7-8 min startade bilen. Efter det gick den bra o startade lätt.... Skall prova det också....

Tips please!
#1369963
Det är alltid bra att rengöra spjäll och tomgångsmotor. Om det nu inte hjälper så skulle jag pröva rycka ur kontakten till luftmassemätaren för att se om bilen går bättre då. Om den gör det så är luftmassemätaren körd. Finns på skrotar överallt att köpa, men se till att du får en som är till fas 2, dvs 01-04 då luftmassemätarna skiljer från de äldre modellerna. Köp ingen billig pirat. Om inte det fungerar skulle jag gissa på gasspjälls/läges givaren alternativt kanske kamaxelgivaren. Du har inga felkoder på den eller kan läsa ut det?

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]