- lör 14 mar 2020, 12:55
#1369628
Har en V40 2,0T (årsm. 2001)
Den har funkat klockrent fram till förra veckan när den plötsligt dog på tomgång. Nu startar den bara om man pumpar gaspedal (som på gamla förgasarbilar) men dör direkt man släpper upp gaspedal = noll tomgång.
Jag har bytt BTR, kollat o mätt upp bensinpump (funkar), bytt ett par vakuumslangar, provat med 2 olika startnycklar och bytt bensinfilter.
Tänker nu byta tomgångsventil/motor och rengöra spjället. Funkar det inte efter det vette f*n vad det är?
Min kära sambo säger att hon "alltid pumpar gaspedal" innan hon startar bilar (jag har nu förklarat att det inte behövs). Kan den ha surnat igen el. blivit nått fel i reglering s.a.s. iom det?
Vet att jag hade en 850 där det blev liknande fel. Fick då rådet av en Volvomeck att byta tändstift, koppla ur + och - pol nån timme, "gnugga" startmotor LÄNGE, gjorde det o efter 7-8 min startade bilen. Efter det gick den bra o startade lätt.... Skall prova det också....
Tips please!
Den har funkat klockrent fram till förra veckan när den plötsligt dog på tomgång. Nu startar den bara om man pumpar gaspedal (som på gamla förgasarbilar) men dör direkt man släpper upp gaspedal = noll tomgång.
Jag har bytt BTR, kollat o mätt upp bensinpump (funkar), bytt ett par vakuumslangar, provat med 2 olika startnycklar och bytt bensinfilter.
Tänker nu byta tomgångsventil/motor och rengöra spjället. Funkar det inte efter det vette f*n vad det är?
Min kära sambo säger att hon "alltid pumpar gaspedal" innan hon startar bilar (jag har nu förklarat att det inte behövs). Kan den ha surnat igen el. blivit nått fel i reglering s.a.s. iom det?
Vet att jag hade en 850 där det blev liknande fel. Fick då rådet av en Volvomeck att byta tändstift, koppla ur + och - pol nån timme, "gnugga" startmotor LÄNGE, gjorde det o efter 7-8 min startade bilen. Efter det gick den bra o startade lätt.... Skall prova det också....
Tips please!