Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1369294
Hej. Hela dagen har min bil funkat perfekt, men ikväll när jag körde en sväng så kändes de som att kopplingen va väldigt lös, funkade att köra hemåt. Ca 1 timme senare skulle jag testa om det vara likadant, men nä den var ännu lösare! Kunde inte växla när bilen var igång

Någon vänlig själ som har en aning om vad problemet kan vara?
#1369299
Kopplingen är hydraulisk på den och använder bromsvätskan i ett av "facken" i bromsvätskebehållaren. Så.. kolla bromsvätskan. :-)
#1369361
Cotag skrev: tor 12 mar 2020, 00:32 Kopplingen är hydraulisk på den och använder bromsvätskan i ett av "facken" i bromsvätskebehållaren. Så.. kolla bromsvätskan. :-)
Ah okej! Kollade lite nu dagen efter händelsen, startade bilen o då började bromsvästkelampan lysa och bromsen kändes lösare, så då borde det vara de som är problemet med allt? Och inte min växellåda?
#1369368
Börja med att kolla om det finns bromsvätska.
Är det tomt/lågt så kan det vara läckage på broms/kopplingssystemen eller bromsbeläggen som är slitna.
Du ska såklart inte köra med bilen med lysande bromslampa.
#1369375
Cotag skrev: tor 12 mar 2020, 17:32 Börja med att kolla om det finns bromsvätska.
Är det tomt/lågt så kan det vara läckage på broms/kopplingssystemen eller bromsbeläggen som är slitna.
Du ska såklart inte köra med bilen med lysande bromslampa.
Jag bytte bromsar för 3 månader sen, efter de så började den lampan lysa o bromsen va rätt lös, den gången va de nåt stopp i slangen till bromsvätskan, kanske kan vara nåt liknande nu, enda skillnaden är kopplingen som är lös denna gången.
#1369413
Vätskeintaget till kopplingen brukar sitta högt upp i bromsvätskebehållaren, antagligen för att en läcka i kopplingen inte ska kunna dränera så mycket vätska att bromsarna sätts ur spel...
Prova att toppa upp behållaren till max-strecket och lufta slavcylindern vid kopplingen
#1369472
Erik Å skrev: tor 12 mar 2020, 20:40 Vätskeintaget till kopplingen brukar sitta högt upp i bromsvätskebehållaren, antagligen för att en läcka i kopplingen inte ska kunna dränera så mycket vätska att bromsarna sätts ur spel...
Prova att toppa upp behållaren till max-strecket och lufta slavcylindern vid kopplingen
Bilen är på verkstan nu o de va precis som du skrev, de va läckage i slangen till bromsvätskan! Skönt att de inte blir nån dyr historia iaf!
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]