Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366224
Min far har fått ett ytterst mystiskt missljud i bilen. En V40 2,0t -02. Han har nyligen köpt bilen, osedvanligt fint skick, den har precis passerat tusen mil. Alltid stått inomhus ifall det spelar någon roll.

Nu har det uppkommit ett väldigt mystiskt missljud, vilket hörs efter motorn är avstängd. Film finns nedan. Man hör vanligt knäppande från värmen, men också (i filmen 3st) i sammanhanget väldigt höga "knäpp", eller knack. Dom återkommer med cirka 15 sekunders mellanrum. Klart högre och mer mekaniskt än vanliga värmeknäpp



Samma ljud kan även höras när motorn är igång, efter att man startat den kall (oklart om det låter även på varm motor).

Några tips?

Av något annat skäl så hade han tidigare startat bilen kall och varvat den på tomgång några minuter, inte tok-varvat utan typ drygt 2000 varv och upptäckte detta ljud först efter detta. Det hade inte inträffat tidigare, dock oklart om det var orsaken. För ytterligare info så har han även precis dragit kablage för motor- och kupévärmare.

Mycket tacksam för tips!

Mvh
Daniel
#1366236
Perra83 skrev:Ja det är avgassystemet som knäpper.
Det är väldigt mycket högre knack än normalt ljud från avgassystemet. I filmen är det 3st av dessa höga knack. Övrigt knäppande är helt klart "vanligt värmeknäpp"
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]