Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1369593
Du kan ju också dra runt motorn för hand och känna om kompressionen är ungefär lika på alla fyra..

Igensatta insprutare är också en möjlighet, innan jag började köra på E85-inblandning fick jag köra igenom en flaska injection cleaner emellanåt. Går att köpa billigt på Jula
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1369706
Outward skrev: fre 13 mar 2020, 18:16 Okej! Ännu en uppdatering efter efterforkningar!
Lamdan jobbar på som vanligt trotts att felkoder dyker upp, men ännu ett annat problem som kan härröra till detta. KOD: P0172 = fet blandning Bank 1. Menas det att det är cylinder 1?
För efter kontroll av stift som gått 50 mil efter byte så var alla fina utom på ettan, sotigt som FN. Vad orsakar detta? Ringar, ventiler, elller insprutningsmunstycke eller bränslepump?

Man bril ju mer gråhårig för varje dag..... av detta problem. Som bra men tappat 40-50HK sedan ny, fick fram 110 på 1:an 2:an 3:a, Normalt borde jag fått fram mellan 140-155 Hk på det testet..

Har du gjort nåt kompprov på den? Det kan ju vara vettigt för att ev utesluta ventiler ringar kamnock
av Outward
#1376042
Hallå där alla snälla hjälpsamma!
Har gjort komptest. 10,8/ 11,2/ 11,5/ 10,9
Dåligt eller bra. Kollade stift nu efter ca. 70-100 mil. Nu sotar den inte på 1:an. Gråvita på 1:an och 2:an. Men sotar i avgassystem....
Regjort luftmassemätare. Ingen skillnad förutom senaste dagarna tänds den oftare koden. 0141.
Ska testa en annan luftmassemätare i helgen.
Men har kollat volten på lamda 2. Börjar på 1,0 och sjunker sakta, men sjunker ner till 0,15-0,3. Tycker det är lite väl lågt. Kollade tändläge på bilen, ligger på 5-7 grader tomgång och när jag gasar 22,5 grader. Borde inte det värdet sjunka vid gaspådrag? Funderar då över vvt-ventilens funktion? Den ska väl ställa om kamen och tändning? Har ej hittat några vacumläckor heller.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]