Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stenkaka
#1361799
Hej allihop!

Jag vill börja med att säga att jag försökt söka runt i forumet och hittade diverse olika trådar med liknande symtom. I min desperation vill jag dock ändå höra om det är någon med djupare kunskap kan råda mig till vart jag ska börja för att reda ut mitt haveri.

Jag kör en Volvo S40 årsmodell 04.

Jag har under en tid haft problem med halvljusen på min bil. Problemet uppstod efter att jag i somras abrupt blev tvungen att köpa nytt batteri när jag helt oannonserat inte fick igång bilen igen, ståendes på en parkering längs med vägen i Varberg. Promenerade bort till Biltema och köpte där ett nytt batteri, bytte batteri och bilen startade därefter som om ingenting hade hänt. På kvällen insåg jag att halvljusen inte fungerar och antog att det skulle vara en säkring. Kollade säkringarna och vad jag kunnat se finns där inget problem.
(Ungefär här upphör min förmåga när det kommer till bilar.. Haha..)

Tiden gick och jag har befunnit mig utomlands i ett halvår och bilen har bara gått extremt korta sträckor under den tiden.

Sedan jag kom hem har jag kört bilen i ungefär en vecka utan problem (bortsett från halvljusen).
MEN igår var jag påväg hem efter en kortare sträcka och plötsligt dyker den röda triangeln upp med felmeddelande "Elfel - Serva snarast". F*N tänker jag och hoppas att jag ska kunna ta mig hela vägen hem. Några hundra meter senare slocknar triangeln och jag pustar ut.
Skulle jag ju inte gjort... Efter bara några sekunder dyker triangeln upp igen följt av felmeddelandet.

Bara några sekunder efter det dyker ABS lampan upp med meddelande "ABS system tillfälligt frånkopplat.
En kort stund därefter tänds även Airbag-lampan.
Därefter Bromssytem - Stanna omgående!

Vid den här tidpunkten rullar jag PRECIS in på min parkering utanför huset. När jag ska göra sista svängen in på min p-ruta lägger även servostyrningen ner. Jag kämpar in bilen på rutan och får stopp på den. Instrumentpanelen går bananas och blinkar och alla tänkbara lampor lyser. Inklusive batteri och motorlampa.

Sekunder senare dör bilen helt. Stereoenheten lyser fortfarande och jag vrider om och tar ur nyckeln ur tändningslåset - lyser fortfarande.
Sätter i nyckeln igen och vrider om. Inte en lampa lyser. HELT DÖTT. Provar en gång till - Dött..

Jag kliver ur bilen i ösregnet och kollar bistert under huven. Ser inget som verkar onormalt men en doft som jag enklast kan beskriva som bränd el träffar mig.

Tyvärr är jag som sagt inte alls kunnig när det kommer till bilar och innehar heller därför inga mätverktyg mm.
Därtill min fråga utifrån vad jag lyckats läsa mig till i detta och andra forum:

Tror ni att det är generatorn som gjort sitt?
Kan det vara så att mitt batteri jag köpte i somras inte var i toppskick och att detta är orsaken?
Eller är det så att något annat i datorboxar osv som kan ha tackat för sig?

Uppskattar alla råd och tips eftersom jag som sagt själv inte är kunnig på området. Kommer imorgon troligtvis att få hjälp att läsa av eventuella felkoder. Men det förutsätter att bilen får ström från batteriet misstänker jag?

Tack! :x
av jeg46
#1361811
Kolla multiremmen o sträckare . Eftersom du tappade laddning , servopumpen o kanske ac Alla drivs av multiremmen .Kanske lagerfel på någon av dom som gör att multiremmen slirar eller gått av :-o
av Stenkaka
#1361813
@jeg46, tack för rådet! Då min kompetens sviktar när det kommer till området ställer jag mig frågande: Tror du att detta är något jag klarar av att kolla själv? Är det något som man fysiskt kan se utan att plocka ner hela kalaset? :-/

Min sambo sa har nyligen att hon kände samma lukt tidigare under dagen när hon hoppade in i bilen. Alltså timmar innan allt brakade ihop. Bilen kördes cirka 5 mil utan bekymmer mellan att hon känt lukten och att detta hände på kvällen. Lukten är svår att beskriva men bränd elektronik eller metall är det närmaste jag kan komma till att beskriva.

Tack! :x
av jeg46
#1361828
Om du ser till vänster på motorn när du öppnar huven då ser du generatorn o det är den remmen som kallas multirem driver hydraliken till servon o även ac Är den remmen där eller har den brunnit upp Hittade en video om generatorbyte får du lite hum om var du ska se

Användarvisningsbild
av vetten
#1361852
På min gamla v40 som jag hade tidigare så skar remspännaren till multiremmen och då slutar ju allt det du beskriver funka, fick hem bilfaen och lyckades att byta rem och spännare, kan säga att byta remspännare på en v40 med tvålitersmotorn inte var kul trångt är väl det minsta man kan säga jag och en kompis slet i flera timmar med detta fick ta loss ac-pumpen och vika åt sidan så man hjälpligt kom åt samt att göra om en blocknyckel för att ta lös och sätta dit spännaren och det var ändå trångt man skulle haft händer som ett barn och helt böjliga armar.
Klart mycket bökigare än att byta kamrem på denna motor vilket heller inte är så kul.
En av dom sämsta volvo modeller jag haft och då har jag ändå ägt flera 440 och 480 som ju alla tycker är skitbilar men väldigt lättmekade och alltid fungerade, skulle aldrig köpa en s/v40 igen och kan inte heller rekomendera någon att göra det, en jävla skitmodell enligt mej.
av klacken
#1361855
Har också bytt detta på några och med rätt verktyg är det inga problem,lossa motorfästet och lyft motorn med domkraft så är det enklare.
av Stenkaka
#1361993
Uppdaterar lite:

Har nu fått hjälp att titta på bilen, laddat upp batteriet och satt dit det igen. Tändningen fungerade och bilen startade. 1 minut senare var batteriet helt slut igen.
Har enligt den hjälp jag fått dragit slutsatsen att det verkar vara generatorn som gjort sitt.

Multiremmen ser ut att vara spänd och på sin plats utifrån vad vi kunnat se.

Skulle sedan bogsera bilen till garage där vi kunde plocka ner och ta ut generatorn. Då stötte vi på nästa problem !Rattlåstet

Eftersom bilen inte får någon ström alls kan jag ju inte släppa på rattlåset och då återstår bara bärgning eller mecka på plats...
Någon som har råd på om det går att kringgå rattlåset på denna modell? :x
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1362018
Men... Laddade du batteriet fullt? För tar det slut på 1 minut så har nog även batteriet tackat för sig.
Kolla om det står något i instruktionsboken om rattlåset, tror dock ej det. :-(
När jag läser igenom tråden så misstänker jag att det är en S40N du har å speciellt när du skriver att rattlåset behöver ha ström.
Nu vet jag inte vad som händer med rattlåset om du sätter i nyckeln i bilen så att rattlåset låses upp, å sedan kopplar bort batteriet, rattlåset borde förbli upplåst då.
av Stenkaka
#1362592
@DayDreamer, Problemet med rattlåset löstes genom att koppla bort generatorn och sätta i ett full-laddat batteri från en annan bil. Kunde då bogsera bilen till garage med tändningen på och rattlåset upplåst.
Plockade ut generatorn som verkar vara grunden till hela problemet. Troligtvis är det något som kortslutit då den direkt tömmer hela batteriet. Ska tilläggas att batteriet nu sitter i en annan bil och då fungerar helt utan problem.
Fick tag på ny generator efter mycket om och men som troligtvis kommer på plats ikväll. Uppdaterar mer när jag vet om detta löst problemet! :x

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen