Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1350622
Symptomet börjar varje morgon han startar på engång men slår av. Lite gas så går han hela tiden. Oavsett varm som kallt under dagen startar på en gång. Under en kraftig ökning av hastighet så kan den tappa ork för 1sek för att sedan fortsätta. Felkod är P0107. Men vet inte om de kan ha med soppa tillförseln eller tändstift samt fördelar lock. Som att den blir så.
#1351117
Sroggc skrev: tor 28 nov 2019, 18:00 Bytte map sensorn men de verkar vara nå glapp i kontakten. Men vettefan vad den hetet
Det är ju inte bra om det är glappt i kontakten, ,,men hur märker du det? går bilen sämre när du rör på kontakten?
Det är väl bara att försöka med kontakt spray.
#1352011
Soppan skrev: ons 04 dec 2019, 06:25 Hade samma felkod, liknande symptom. Rengjorde tomgångsmotorn vilket gav lite mildare symptom. Bytte sedan olja, filter och tändstift - sedan dess har den inte krånglat alls :D
En vanlig service + tändstift det räckte?
Skall tilläggas att bilen har varit avställd ett år. Ska prova byta tändstift samt bränslefilter och spraya lite el spray.
#1352856
Yes, min krånglade framför allt när den var varm. Den stannade inte på 800 rpm när man frikopplade utan gungade sig in i tomgången eller vad man ska säga. Så länge man höll lite gas var det inga problem. Ofta om jag ville köra om hände ingenting, 4:an i 80 och det hände nada när jag gasade, fick gå ner på 3:an för att få upp farten.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]