- lör 19 okt 2019, 18:36
#1343095
Hej på er, helt ny på detta forum, men det verkar finnas en hel del kunniga människor här.
Köpte denna sommar en "slit och släng" bil åt frugan eftersom hon kör så pass lite.
Det är en v40 1,8 -00 med automatlåda, som hon varit jättenöjd med för att vara i den prisklassen.
Den har alltid gått och startat bra, men har som någonstans känt att den varit lite svajig på tomgången vid uppstart, och nu när det börjat bli minusgrader ute så har den varit mer bråkig, den startar jättebra, men sjunker ner så lågt på tomgång direkt efter uppstart så den oftast stannar. Håller man lite gas så den får stabilisera sig några sekunder så går den fint.
När jag började inse att något var galet så har jag kontrollerat följande:
demonterat och rengjort tomgångsventil, inga fel där.
Mätt upp tempsensorn och den fungerar fint.
Mätt upp spjäll lägesgivaren och den fungerar fint.
konstaterat att det inte är LMM.
Började inse att är det något galet borde ju motorlampan tändas, och efter en lite kontroll insåg jag att tidigare ägare tagit bort lampan i instrumenteringen för motorlampan! Suck, och tack för den.
Åkte och läste ut felkoder på den, och det var ju typ en miljon efter jag gjort mina tester. :D
Nollställde dem, och började från början, och efter ett tag varnade den för att lampan för motorfel var defekt, (Förvånande!!!)
Strax efter kom felkoden ECM-5C Canister Purge valve signal; signal saknas.
Perfekt tänkte jag, magnetventilen är defekt för EVAP systemet.
Böt just ut den men ingen skillnad!!
Provade mäta strömmen mot den ventilen och insåg att det kommer ingen ström alls, så min fråga är, NÄR ska det generera ström mot den för att den ska öppna ventilen, och VAD är det som gör att denna ström genereras?
Kan det vara sensorn som mäter undertrycket i insuget som skall generera detta?
Någon som har några bra tankar? :)
Tack på förhand!
Köpte denna sommar en "slit och släng" bil åt frugan eftersom hon kör så pass lite.
Det är en v40 1,8 -00 med automatlåda, som hon varit jättenöjd med för att vara i den prisklassen.
Den har alltid gått och startat bra, men har som någonstans känt att den varit lite svajig på tomgången vid uppstart, och nu när det börjat bli minusgrader ute så har den varit mer bråkig, den startar jättebra, men sjunker ner så lågt på tomgång direkt efter uppstart så den oftast stannar. Håller man lite gas så den får stabilisera sig några sekunder så går den fint.
När jag började inse att något var galet så har jag kontrollerat följande:
demonterat och rengjort tomgångsventil, inga fel där.
Mätt upp tempsensorn och den fungerar fint.
Mätt upp spjäll lägesgivaren och den fungerar fint.
konstaterat att det inte är LMM.
Började inse att är det något galet borde ju motorlampan tändas, och efter en lite kontroll insåg jag att tidigare ägare tagit bort lampan i instrumenteringen för motorlampan! Suck, och tack för den.
Åkte och läste ut felkoder på den, och det var ju typ en miljon efter jag gjort mina tester. :D
Nollställde dem, och började från början, och efter ett tag varnade den för att lampan för motorfel var defekt, (Förvånande!!!)
Strax efter kom felkoden ECM-5C Canister Purge valve signal; signal saknas.
Perfekt tänkte jag, magnetventilen är defekt för EVAP systemet.
Böt just ut den men ingen skillnad!!
Provade mäta strömmen mot den ventilen och insåg att det kommer ingen ström alls, så min fråga är, NÄR ska det generera ström mot den för att den ska öppna ventilen, och VAD är det som gör att denna ström genereras?
Kan det vara sensorn som mäter undertrycket i insuget som skall generera detta?
Någon som har några bra tankar? :)
Tack på förhand!