Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bjerns
#1343095
Hej på er, helt ny på detta forum, men det verkar finnas en hel del kunniga människor här.

Köpte denna sommar en "slit och släng" bil åt frugan eftersom hon kör så pass lite.

Det är en v40 1,8 -00 med automatlåda, som hon varit jättenöjd med för att vara i den prisklassen.

Den har alltid gått och startat bra, men har som någonstans känt att den varit lite svajig på tomgången vid uppstart, och nu när det börjat bli minusgrader ute så har den varit mer bråkig, den startar jättebra, men sjunker ner så lågt på tomgång direkt efter uppstart så den oftast stannar. Håller man lite gas så den får stabilisera sig några sekunder så går den fint.

När jag började inse att något var galet så har jag kontrollerat följande:

demonterat och rengjort tomgångsventil, inga fel där.

Mätt upp tempsensorn och den fungerar fint.

Mätt upp spjäll lägesgivaren och den fungerar fint.

konstaterat att det inte är LMM.

Började inse att är det något galet borde ju motorlampan tändas, och efter en lite kontroll insåg jag att tidigare ägare tagit bort lampan i instrumenteringen för motorlampan! Suck, och tack för den.

Åkte och läste ut felkoder på den, och det var ju typ en miljon efter jag gjort mina tester. :D

Nollställde dem, och började från början, och efter ett tag varnade den för att lampan för motorfel var defekt, (Förvånande!!!)

Strax efter kom felkoden ECM-5C Canister Purge valve signal; signal saknas.

Perfekt tänkte jag, magnetventilen är defekt för EVAP systemet.

Böt just ut den men ingen skillnad!!

Provade mäta strömmen mot den ventilen och insåg att det kommer ingen ström alls, så min fråga är, NÄR ska det generera ström mot den för att den ska öppna ventilen, och VAD är det som gör att denna ström genereras?

Kan det vara sensorn som mäter undertrycket i insuget som skall generera detta?

Någon som har några bra tankar? :)

Tack på förhand!
av Erik Å
#1343129
Jag spekulerar bara men canistern ska väl rimligtvis "vädras" så fort motorn är igång? Möjligen undviker man det på tomgång och motorbroms för att inte få in störande tjuvluft.. Du får väl kolla kablaget från ventilen fram till motor-ECU:n. Är felkoden aktiv eller ser du kanske den gamla lagrade felkoden?

>".. efter ett tag varnade den för att lampan för motorfel var defekt.."
Haha, det bevisar att även utvecklare har humor :-D En vacker dag börjar väl bilarna sätta en felkod om teknikern som felsöker inte har tillräcklig kompetens :-D

Det borde gå att hitta elschema på nätet, prova googla Volvo V40 schematic diagram
Hittade de här för 2000-2004
http://volvos40v40.johnavis.com/technic ... -diagrams/
av Soppan
#1343294
Känner igen symtomen från min egen bil, dock bråkar min efter den blivit varm. Hade felkod p0107 i min och internet sa åt mig att det är manifold absolute pressure sensorn som är kass. Är det den du också syftar på (som eventuellt ska ge ström till magnetventilen)?
av Bjerns
#1343866
Ja det är nog den jag tänker på, den har börjat göra så nu när det är kallt ute, men ofta kan det vara värre när bilen är varmkörd, det är lite vilket humör den är på. :)
av Bjerns
#1344807
Nu har jag försökt jobba vidare med felsökningen och spårat följande, Kontakten till Evap purge ventilen hade glidit ur, så antagligen därför den ej fick någon signal. Jag kopplade i den men problem kvarstår.
Nu har jag dock definierat problemet lite ytterligare.

Bilan har ALLTID dålig tomgång den den är precis nystartad, detta oavsett om den stått i några dagar, eller är rejält varmkörd.
Bilen startar alltid direkt, men tomgången dippar ner så drastiskt direkt så den stannar 99% av gångerna.
Håller jag in gasen litegrann vid uppstart så håller den sig vid liv, och lättar jag på gaspedalen SAKTA då den varit igång 20sek, så går tomgången ner riktigt långt, men precis när den kommer ner mot ca 300rpm, så är det som att den hämtar sig igen och håller relativt normal tomgång, lite svajig ibland, och ibland varvar den upp av sig själv upp mot 2000rpm i 3-5sekunder.

För mig klickar det inte riktigt vad det kan vara.

Testade igår koppla lös vakuumslangen som går till BTR, uppfattade inte att det var varken spår av bensin eller bensinlukt där, satte även en genomskinlig vakuumslang för att se om membranet kanske läkte, men jag ser ingen bensin passera där.

Vad kan det vara som gör att den bråkar så vid uppstart?
Kan det trots allt vara tomgångsventilen trots att den fått en rejält rengörning? kan man felsöka den specifikt på något sätt?
När jag drar ur LMM så går den ännu sämre på tomgång, så borde ej vara fel där.
När jag drar ur kabeln till Tempsensorn så startar elfläkten, vilket jag antar att den ska, och när jag testade mäta upp sensorn vid tempökning så verkar den fungera, men kanske värt testa byta?

Testat köra med startgas överallt på motorn, och kan ej hitta någonstans där den reagerar på detta.

Om det är ett läckage på EVAP sidan, kring kanister eller liknande borde väl inte problemet upplevas såhär?

Nån som har nåt bra tips?
Löjliga priser XC70

Och denna är kvar fortfarande. Inte så […]

Volvo on call och GSM

nä, alltså, du kommer intekunna kö[…]

Köpråd

V60 Diesel borde vara snålare på dropp[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]