Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Soppan
#1338906
Hej!

Har fått problem med min Volvo S40, om jag kallstartat och kört bilen varm så vill den gärna dö när jag frikopplar (kass tomgång). Tänkte först att det var tomgångsmotorn. Pillade ut denna och rengjorde, vilket först verkade göra skillnad men problemet kvarstår. Såg även att några vakuumslangar är torra så ska byta dessa.

Det lustiga är att om jag slår av bilen helt och startar om när bilen väl blivit varm så försvinner problemet. Kan inte riktigt förstå vad det beror på, men det är konsekvent så bilen beter sig. Kan det vara någon automatchoke eller liknande? Temperaturmätaren i instrumentpanelen verkar fungera precis som den ska.
av emtor
#1338937
Det finns ingen automatchoke,-tomgångsmotorn fyller den funktionen.
Kolla vakumslangarna samt den stora slangen från luftfilteret till insuget,-sprut på carbcleaner eller motsvarande på dom och lyssna efter ändring i varvtalet. Kolla insugsspjället också. Om det sitter mycket skit där så orsakar det problem.
av Soppan
#1338962
Tack för tips och info. Ska kolla vakuumslangarna, lossade slangen vid insuget och det såg ganska rent ut i gasspjället tyckte jag. Får göra ett nytt försök på att rengöra tomgångsmotorn annars eller så skaffar jag en fräshare.
av Soppan
#1340916
Plocka loss tomgångsmotorn igen och rengjorde mer samt smorde med wd40. Verkar ha gjort skillnad iaf :) Är svårt att komma åt längst in där bakom men hade lite bättre verktyg denna gången. Hoppas den håller ett tag till så jag slipper lägga pengar på en ny.
av Soppan
#1342348
En liten uppdatering här. Motorlampan tändes, motorn tvärdog på motorvägen en regnig morgon (slutade helt svara på gasen). Jag kickade igång den genom att växla ner och använda farten jag hade.

Läste ut felkod p0107, lufttryckssensor på insuget om jag fattat det rätt. Släckte den, sedan dess har motorn funkat klockrent. Men denna lufttryckssensor och felkod p0107 tycks vara ett vanligt problem som är billigt att fixa. 200 spänn inkl. frakt från skroten, typ världens enklaste del att byta. MAP sensor (Manifold absolute pressure sensor), finns en likadan vid bränsletillförseln.

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]