Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pederp
#1334289
Tjenare, höll på att byta fjäderbensstödlager på en -01 s40 som jag kom över snorbilligt. Men frid och fröjd på vänstra sidan men när jag ska börja montera allt på vänstra sidan så har ju axeln hoppat ur och grisat en massa olja. Lite lur att de var grisigt när jag började också, dock inte 100.

Men tog och tömde ur lådan på olja och började montera bort spindeln och allt. Men när jag fått bort oket så gled ju axeln in hur fint som helst igen.

Så hur tusan är det de funkar på dom där? Aldrig varit med om något liknande att de har glidit ut på någon bil tidigare och är de kaputt då de gled ut men sen gled in hur lätt som helst?

Måste beställa ny drivaxel? Frågor är många 😂 men det är då en Renault låda i den (JC5 227) helt lost när de kommer till den där. Behövs de bytas någon packningbox eller nå?

//Peder
#1334302
Tror inte axeln har något fel men damasken är trasig om det kommer ut olja, den fungerar som tätning till växellådan så det är olja inne i den, sitter med 3 bultar i lådan, lossa dom så är det bara att ta bort axeln.
#1334306
Jo ska gå ut och plocka isär den. Kan gott vara så att den är kaputt. Återstår att se, men aldrig varit med om att den glider ut så lätt, var då fint med olja under plastskyddet till lådan.
#1334327
Verkar däremot som att de är en omöjlighet efter googlande att byta den då tripoden sitter fastsvetsad. Tydligen en Renault grej de där 😳 biltema sålde däremot nå universal grej som limmas men känns ju som skräp och en annan elastisk men då behövde man ett specialverktyg för 1100 å då lika köpa en helt ny axel. Dock så verkar de varit något klappträ som gått loss där. Inge fett i damasken. Ska testa fetta upp lite, rengöra allt och dra ihop rubbet sen hålla koll på de så får man se om de fortsätter och läka isf så byter jag ut hela axeln
#1336984
Jag har samma låda och drivaxeln på vänstra sida glider rakt ur när dom tre 12 mm bultarna är lossnat,-helt normalt.
Universaldamasken från Biltema är INTE den som skall användas. Damasken på din låda är oljetätningen. Sitter ett glidlager inuti,-et riktigt tjurigt jobb att få loss den från axlingen.
Om damasken är oskadat och lageret inte släpper olja igenom så behövs inget byte.
Damasken/tätningen var svår att få tag på. När du söker på dom flesta nätbutiker och uppger regnummer eller VIN-nummer så kommer det upp tätningsringar till alla andra lådor, men -inte Renault-lådan.
Den enda butiken jag hittade som sålde rätt tätning till Renault-lådans axling var skandix.de,
1006225 Boot, Driveshaft left inner with Radial oil seal Differential
Det behövs ingen fett när du sätter den tilbaks i lådan.
Som klacken säger så är inte tripoden fastsvetsad.
Var bara säker på att dom tre kulorna går ordentligt in i differentialen. Lådan i 1sta växeln, så snurrar du på hjulet.
Snurrar hjulet så är inte axeln ordentligt inne.
Köper du ny axel så akta dig noga för att du inte får fel axel av samma orsak som beskrivit för damask/tätning.
Renault-lådan har nämligen ett helt annat system än dom andra lådorna.
Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]