Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rullarfort
#1331312
Hej på er!

Jag har ett problem som jag gått och funderar på ett tag..

Har en Volvo s40 2,0T årsmodell 04.

Den rullar på bra, inga missljud eller liknande.
Men när jag ligger och kör på femmans växel och trycker ner gaspedalen i mattan så sticker varvtalet iväg och bilen låter som när man har neutral i och gasar för fullt.
Men kör jag på femman och mjukt trycker ner pedalen så följer bilen med och varvtalet sticker inte..

Har inga problem när jag gör detta i dom andra växlarna.

Har det något med turbon att göra?
Är det kopplingen som börjar jävlas?
Ska det vara så?

Då motorer är som rena Grekiskan för mig så skulle jag behöva hjälp så jag vet på ett ungefär vad man ska
säga till meck-grabbarna om man är tvungen att lämna in den. :)

Tack!
av rullarfort
#1331397
klacken skrev: lör 10 aug 2019, 09:22 Kopplingen är tyvärr slut.
Aa, Okej. Tack!
Då är det bara börja leta billigaste men bästa mecken för att byta det då.

Svårt att veta kanske, men har du någon aning om på ett ungefär vad prisnivån för ett byte brukar ligga på?
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1331485
rullarfort skrev: lör 10 aug 2019, 14:36
klacken skrev: lör 10 aug 2019, 09:22 Kopplingen är tyvärr slut.
Aa, Okej. Tack!
Då är det bara börja leta billigaste men bästa mecken för att byta det då.

Svårt att veta kanske, men har du någon aning om på ett ungefär vad prisnivån för ett byte brukar ligga på?
Jag gissar på mellan 8-12 000.
Klokast är ju att du ringer runt till verkstäderna där du bor och frågar,kan ju skilja en del i pris mellan dom.
av andreas202
#1337824
Jag byte förra året på min för att svänghjulet glappade, det slutade på 13000kr för allt ink svänghjulen för över 6000kr från Mekonomen. Jag lämnade in bilen på en liten verkstad i Tibro ägd av icke svenskar. Jag har kört över 2500mil nu och den biter fortfarande som ny, sen att utgånde axel från växellådan ylar, ja det kan man inte lasta dom för.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]