Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaqob
#1329941
Har en V40 2.0T -04 automat som rullat ungefär 18000 mil. För några dagar sedan började motorlampan lysa orange samtidigt som varningslampan för automatväxellådan började blinka (Den som ser ut som en orange pil uppåt). Det hände vid normal körning i kanske 70 Km/h. Det hände tillsynes samtidigt som ett ryck och en nerväxling, men jag misstänker att det var en följdeffekt då varningen för växellådan samtidigt sätter bilen i "limp home", läge där den inte går över treans växel (?). Stannade, stängde av och satte igång bilen utan någon skillnad.

Var i närheten av en volvoverkstad så körde bilen dit. När de hade tid att titta på den någon dag senare var motorlampan fortfarande tänd, men varningslampan för automatlådan var släckt och bilen gick normalt. De kunde läsa ut felkoden "ECM-76", som om jag förstår rätt betyder "Felkod i automatväxellådans styrenhet".

Mer detaljerad felsökning än så uppskattade de skulle kosta upp mot 4000 kr, vilken känns lite väl häftigt att lägga på felsökning på en bil som är värd på sin höjd 20k om den går som den ska.

Någon som stött på något liknande tidigare?
Har testat att koppla från batteriet i 15 minuter, utan något annat resultat än att jag inte kan använda radion längre :P

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]