Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1321667
Jag har en v40 årsmodell -01 med 1.8 GDI-motorn som har gått 208 000km som har börjat låta "skramlande / tickande" när jag har bilen i friläge och inte rör kopplingspedalen. När jag trycker på kopplingen slutar det låta, för att börja igen när jag släpper upp kopplingen.

Jag har läst runt lite och förstått att det kan vara saker som urtrampningslager eller lagret på ingående växeln. Även ett växellådeoljebyte ska kunna hjälpa? Jag har gjort en ljudinspelning som ni kan lyssna på här:


Vad tror ni det kan bero på? Och vad skulle det kosta att fixa? Jag har viss mekvana, brukar tex byta olja varje år och hade väl tänkt ge mig in på att byta växellådsolja snart ändå (ska göras vid 210 000km enl serviceschemat).

Jag tänkte ta bilen till tyskland i sommar och vill gärna veta om jag ska byta ut något innan dess :-D
#1321728
Har samma problem på min 04, trycker jag ner kopplingen blir det tyst, vad jag förstått så är det ingående axel och inte urtrampningslagret för då låter det hela tiden?

inget farligt vad jag förstått så jag kör på bara. annars måste man väl riva ner hela kopplingen? och då byter man väl till en ny koppling vad jag förstått än att sätta tillbaka den gamla.
#1321737
Köpte bilen förra året och min har dessutom bara rullat 14 000mil, så det är lite oroväckande då jag tänkte ha bilen många år till, förhoppnigsvis så slipper jag byta koppling, men visst är det irriterande när det skramlar och direkt vid nedtramp av koppling så hör man endast motorn!

jag bytte dock växellådsolja till castrol 75w-90 för 1 månad sedan och jag trodde inte det skulle bli så stor skillnad men min växellåda växlar som en dröm nu, va okej innan men nu växlar den riktigt fint! hjälper dock inte skramlet, bytte mest för jag endå hade lite andra saker som jag skulle byta. så byt växellådsolja, det krävs 2 L. Castrol 75w-90 :-)
#1321850
För mig så låter det som ett dåligt dubbelmasse svänghjul. Grannens lät så där. Osäker på om det gick bort vid urkoppling han minns inte heller fråga nyss. Men en sak vet jag. Jag skulle inte åka på semester med det där.
#1323045
Ja först ner med allt. Byta tätningen bakom svänghjul. Ev byte svänghjul. Byte hela kopplingskittet urtramplager tryckplatta lamell. Är det invändig slav så bör den bytas med.
Koll och ev åtgärd eller byte låda. Nej det här lät inget kul men brukar vara så visan går.
#1323739
Var förbi volvo och de sa i princip att det kunde vara svänghjulet, urtrampningslagret eller lagret på ingående axel. Uppskattad kostnad ca 30 000kr. :-/

Har förresten märkt att ljudet försvinner så fort jag nuddar gasen, om det underlättar er att hitta felet.

Hade ni vågat köra med bilen? Det kommer bli en del bilåkande i sommar och det hade varit bra att eventuellt förbereda med att gå med i assistancekåren eller dyl.
#1323750
Du kan ju annars köpa allt från Tyskland (autodoc) kopplingskit är ganska billigt där 2000-4000kr.

Min bil går hur bra som helst, koppling lika så. så jag kommer fortsätta köra iaf. Bilen är värd max 15000. Förhoppningsvis så håller bilen många år till. Men märker jag att kopplingen börjar gå dålig på växlarna så är väl ett kopplingsbyte givet. Om man hittar nån som river ner kopplingen. :-)

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]