Sida 1 av 1
Nybörjar trimfrågor ang s40
Postat: tis 20 feb 2007, 23:00
av snaps
Tjenare. Funderar på att köpa mig en s40 t4 -99. Men undrar lite över trimning. Motorn har ju 200Hk 300Nm org. Och det jag undrar över är hur kan jag komma upp i 300hk?
Går det ens med motorn eller måste man byta kolvar, stakar osv för att nå 300hk? Kommer ha ca 30-40 tusen att trimma för just nu,kan bli mer i framtiden. Men där ligger budget efter bilinköpet.
Hittade lite olika trimsatser/chip hos bsr,itsfun. Bsr: 259hk 383nm 15000:-
Itsfun(enbart chip): 234hk 360nm 4900:-
Men det är ju en bit kvar till 300hk på båda kiten.
Men men, överlämnar till er experter nu. Går det att få ut 300hk(driftsäkert) med en budget på 30-40k?
Mvh
Postat: tis 20 feb 2007, 23:17
av matzen10
Det där är en svår fråga... Hur som helst; se till att du handlar av en återförsäljare som lämnar garanti! Vi pratar ändå om en ökning av hästkrafterna på 50% och vridmomentökning på kanske 75-80%! Det blir nog en del påfrestning på karosseriet med som behöver stagas upp. Fjädrar med tillbehör, stötdämpare, krängningshämmare. Sedan vet jag inte hur väl drivlinan håller för den otroliga kraften som blir. Glöm inte att du måste se till att turbon får rätt mängd luft OCH att avgassystemet kan evakuera de heta gaserna.
Jag tror att det blir svårt med den budgeten att få driftsäkerhet/säkerhet överhuvudtaget.
Personligen skulle jag väl satsa på en trimsats från BSR i ditt läge och ha pengar över till kringutrustningen som kanske behövs för att få driftsäkerheten och hållbarheten! Du lär ju ha stålar över till lite tätare oljebyten och däck med

.
Bara min idè. Hoppas du inte tog illa upp!
M V H
---< Matz (som har bsr steg 1 i S60, 2.5T. Räcker till för kvicka omkörningar iaf. 254hk och 400Nm känns lagom till den bilen/motorn utan att anstränga kringutrustningen allt för mycket. Dessutom har bilen god bränsleekonomi)
Postat: ons 21 feb 2007, 14:43
av snaps
okej, men om jag satsar på ca 250hk nu i början då? Såg att bsr hade ett kit för runt 15000:- ...men kommer koppling/växellåda hålla på bilen då eller måste jag uppgradera det direkt?
Postat: ons 21 feb 2007, 18:24
av MartinS
snaps skrev:okej, men om jag satsar på ca 250hk nu i början då? Såg att bsr hade ett kit för runt 15000:- ...men kommer koppling/växellåda hålla på bilen då eller måste jag uppgradera det direkt?
Drivlinan håller utan problem. men jag rekomenderar nog Autotech om du tänker fortsätta i framtiden, då är det bra att ha valt rätt firma från början.
/Martin
Postat: ons 21 feb 2007, 18:31
av matzen10
snaps skrev:okej, men om jag satsar på ca 250hk nu i början då? Såg att bsr hade ett kit för runt 15000:- ...men kommer koppling/växellåda hålla på bilen då eller måste jag uppgradera det direkt?
Närå, du behöver inte göra några speciella justeringar för övrigt. Om du inte tänker köra Flåklypa Grand Prix :lol: .
Jag vet just ingenting om Autotech men har erfarenhet från
BSR. Därav min rekommendation. Men kanske någon kan beskriva mer utförligt vad som skiljer dessa 2 firmor åt?!
M V H
---> Matz
Postat: ons 21 feb 2007, 21:12
av Suomi v40t
hej, haru haft en bil med 200hk innan? :roll:
Postat: tor 22 feb 2007, 00:07
av vetten
Måste bara säga att "Suomi v40t" har en POÄNG där att om du vill köra din bil även VINTERTID så räcker det säkert med dom 250 ärliga pållar som du får med ett smart chiptrim har du dessutom antispinn/antisladd :shock: så visst det hjälper MEN om du vill ha nåt värre :-} så försök att skaffa nåt riktigt KUL att åka med på sommaren och då spelar det ju ingen roll om det är bakhjulsdrivet :twisted: de gör ju bara saken bättre och det just på sommaren då man inte behöver att ta hänsyn till att det är halt "sånt där :evil: :-O) lappmögel" som vi ju får dras med så här års ?:-/ Har du råd och vill ha nåt kul så kan du ju alltid köpa en NY Volvo och då finns ju nya C30 2,5T eller varförinte bli en RIKTIG Volvonostalgiker och köpa en Volvo 480tic och "optimera" den lite (U) (H) som ju är så LÄTT med alla goda tips som man kan få från
http://www.svenska480klubben.com/ faktiskt en otroligt rolig bil att äga och KÖRA :twisted: dessutom en blivande KLASSIKER i Volvostallet (RO)
vetten
ps:kör själv en 480tic på sommaren :twisted: :ds. hehehe :twisted:
Postat: tor 22 feb 2007, 00:25
av Brainy
2.0T är faktiskt mer lättrimmad då den har större cylindervolym än t4, häng på en t4-turbo där!
/Anders
Postat: lör 24 feb 2007, 22:36
av Jompa_T4
Brainded skrev:2.0T är faktiskt mer lättrimmad då den har större cylindervolym än t4, häng på en t4-turbo där!
/Anders
Varför envisas alla att gissa sig till att större cylindervolym ger en mer lättrimmad motor? Den större volymen i 2.0T åstadkomms genom tunnare cylinderfoder vilket ger en vekare motor och är således mycket dummare ur trimsynpunkt än den "mindre" T4:an med sina 1.855cc i slagvolym.
Ovanpå detta så delar T4 koppling med bl.a. S60T5 och den tål en hel del, medan 2.0T delar koppling med 170-hästars sugmotorn i S60/V70 som inte gillar trimning i nå'n större utsträckning om man börjar montera "andra turbos" o.s.v. så att utgå ifrån en 2.0T i tron om att det är ett bätte val än en T4 "med mindre slagvolym..."
Helt vansinnigt !!
M.v.h
http://goto.glocalnet.net/volvot4