Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1318560
Hej!Jag har problem med vår bil.

Det börjat lukta fisk och fina mängder med kylvätska på passagerarsidan fram på golvet :-o ;-) ser att andra här haft samma problem.

Mitt problem är att vi får fylla på ganska mycket sen tar det någon dag innan det kommer upp genom golvet.
Vi fyller på kring 1,5Liter i veckan ! :(

Vi har värme i bilen precis som vanligt och ACn funkar även den?

Kan detta vara värmepaketet som är trasigt då eller bara någon slang/rör eller något annat enkelt? ;-) ;-) :-) ...eftersom värmen funkar osv...

PS! Bilen går aldrig varm, den går upp lite över hälften när den får stå på tomgång några minuter, men går ner direkt när man kör.
#1337975
Jepp samma här på min Volvo V40 T4 2003. Värmepaketet gick. Trodde att det var en luffare som gått in och pissat under golvmattan på passagerarsidan.

Se till att göra något åt läckaget - antingen kopplar du förbi elementet i motorrummet. Så att vattnet bara cirkulerar i motorrummet. (Konsekvensen är att du inte får någon värme i kupén). Fördelen är att du slipper att airbaglampan tänds eller något annat ännuvärre problem uppstår när glykolen sipprar ned bland alla elkomponenter som du har bakom stereon.

Eller så byter du värmepaket. (En ren mardröm - men värt det om du tänkt behålla bilen)


Jag gjorde båda delarna. Först kopplade jag förbi elementet och körde omkring i 18 månader utan värme - (köpte värmefiltar som jag kopplade till cigguttaget). Sen lät jag en polare byta värmepaketet - 1 veckas arbete ungefär. Värmepaketet kostar drygt tusenlappen från skruvat. (se till att skaffa nya o-ringar på volvo - det följer inte med några nämligen) OCH glöm inte att byta alla lampor i instrumentpanelen. så slipper du riva ned skiten en andra gång. (2:a på besiktningen)
#1386124
balpen skrev: tor 18 jun 2020, 22:01 Hej,
du kopplade förbi elementet i motorutrymmet.
Fråga: Pluggade du bara slangarna som går till elementet eller gjorde du en liten rörslinga

Tjenare!
Jag började med att använda två plankor och tving och helt enkelt mosade slangarna innan dom gick in i kupén.
= att plugga slangarna.

detta var ingen bra idé eftersom motorn inte får någon cirkulation i vattnet.

Körde så någon dag innan jag insåg hur varm motorn blev efter det bad jag min bror som är rörmokare att bocka till ett U-rör av koppar som jag kunde koppla slangarna mot. Så vatten kan passera och systemet blir en krets igen (detta är ett måste).

Det var lite problem med att få till en bra böj på röret som tillät slangarna att inte bli helt böjda så att inget vatten kan passera.

Så jag fick honom till att göra två konstruktioner. En konstruktion som bara såg ut som ett U. Och ett som såg som en hembränningsapparat :-D

Den senare kunde möjliggöra att vatten kunde flyta fritt utan risk för att slangarna skulle veckas. Men det slutade med att jag aldrig använde den utan bara använde U:et. Trycket från vattnet veckar ut eventuella veck på slangarna. Starta bara motorn och håll koll på om vattnet verkar flöda igenom slangarna. (det känns av värmen på vattnet) lika varmt i båda slangar = cirkulation.

Kan se om jag har kvar mitt "u" så kan jag skicka den till dig. (bytte mitt värmepaket efter att kört nära två vintrar utan värmepaket - ren mardröm)

Återkommer!
#1386149
Tyvärr hade jag ingen koll på vart U:et hamnade. Däremot hade jag gjort någon konstruktion med teflontejp som liknade den som brorsan bockade till.

Dessutom så är bilden på liknade hembränningsapparaten :D


Jag kom på att anledningen till att han gjorde den stora jäveln var för att han inte kunde bocka ett 17mm rör så tajt som jag ville ha det. Och om du inte får det bockat så tajt så finns risk för att slangarna veckar sig.

Men om du går till en rörmokare/vvsfirma så borde de kunna fixa till något som liknar den med teflontejp fast det ska vara 1 stycke rör. 17mm utvändig diameter.
Bocka med så snäv böj det går så att de rören kommer så nära varandra som möjligt. Ju närmare varandra in-och utlopp kommer varandra desto mindre risk för veck på slangen. (ja, jag låter som en trasig grammofonskiva men I can't stress this enough)

Fota gärna vad du fick fram hos rörfirman.

Lycka till! (PS. Skaffa filtar med värmare i som du kan sätta i cigguttaget. Dom är ovärderliga när du inte har värme på vintern!)
Bilagor
20200620_105103.jpg
20200620_105103.jpg (1.18 MiB) Visad 3237 gånger
#1386160
Tror att du kommer behöva något so. Jag är stumt och hårt i böjen. Annars riskerar det verkligen att veckas semester! Men önskar dig ändå lycka till! Berätta gärna hur det gick och skicka gärna bild. :) det hjälper många.

Ha en skön midsommardag
#1386543
Bra jobbat! Ser bra ut!
Håll koll på tempen bara, för du har krympt diametern på slangen en aning. Så att du inte bränner topplockspackningen.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]