Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SvenHenrik
#1316046
Hej allihopa!

Jag har nyligen fått tag på en väldigt fin V40 1.8i fas2 från sent 2000. Bilen har körts av ett äldre par, körts knappt 100mil om året, alltid stått inomhus i varmgarage och det är allmänt en riktig fräsch och rostfri kärra trots åldern.

Jag har nu ägt den i ca 2 månader, kört ca 300mil och av ren vana alltid tankat blyfri 95 i den. När jag idag sökte huruvida man kunde blandtanka E85 så läste jag en del artiklar från 2011 där det står att 1.8literns Mitsubishi-motorn inte ens klarar av "nya" 95oktan som säljs sedan 2011 (E10). Jag har försökt göra lite eftersökningar men inte hittat exakt VAD som kan gå fel om man tankar 95. Är det bränsleslangar som går sönder? Insprutningen? Något annat?

Då 98 är dyrare och finns på färre ställen slipper jag såklart helst att tanka det.
Har ni någon koll på hur pass skadligt det är att tanka E10? Vad gör ni andra som äger en likadan bil?
av Rådlös
#1316272
Njaaaäääeee! Så här har jag läst på www.etanol.nu : Dom allra flesta bensinmotorbilar går att konvertera till E85. Det finns ett fåtal undantag. Dit hör dessvärre din bil med 1.8 Mitsubichimotorn årgång -00. Detta skall enligt uppgift, bero på vevhusventilationen med gasåtervinningen. (Jag är inte säker på om det är det som kallas EGR, men det är ett närliggande område i alla fall) Det handlar ju om att motorn suger ur vevhuset (inte oljan, bara gaserna) och använder gaserna i förbränningen. Det finns säkert många sätt att konstruera detta på och i din motor har man använt någon metod som tar extra mycket vevhusavgaser. Detta sätter igen insugningsgrenröret och kladdar rätt mycket. Mer än andra motormodeller.
Nu är inte detta något att "skämmas för". många av dagens bilar har problem med igenkletat gasspjäll. Många bilägare får göra rent sina gasspjäll efter ungefär 6 - 8 tusen mil. Detta är ett känt "Volvofel" och om du Googlar på det kommer du att finna många frågor och undringar om detta.
Men i ditt fall är risken stor att ditt spjäll kletar igen tidigare. Och etanol har en ganska bra rengöringseffekt så det kan ta med sig extra mycket klet in i motorn. (Etanolen finns i gaserna från vevhuset)
När man fick detta klart för sig så handlade det alltså om E85. Nu frågar du om E10. Bor du i Finland? I Sverige har vi "bara E05" än så länge. Alltså 5% etanol och resten bensin. Men i Finland har man haft E10 ett antal år.
När det skulle införas E10 i Finland så kom det skräckhistorier och värsta katastrofvarningar i den finska kvällspressen. Det var t.o.m. listor på bilmodeller som skulle haverera. (Av någon okänd anledning visste man i förväg vilka bilmodeller det var??? :-/ :-/ :-/ )
Vad hände? Inte ett skvatt! Jag har inte läst om något enda motorhaveri som kan härledas till låginblandningen med etanol. Och då har jag följt med debatten i stort sett dagligen på www.etanol.nu i ungefär 13 år.
Jag kör en V70 2.0F -08. Alltså en fabriksbyggd FFV. Tankar alltid E85. Jag har aldrig tankat något annat i den bilen. Hade jag varit i din situation så hade jag inte varit rädd att pröva. Man kan ju göra detta och ta som en egen liten servicepunkt att med jämna mellanrum kolla förbränningsluftens kanaler och vara beredd på att göra rent gasspjället vid behov. Det gör man med lacknafta eller något liknande lösningsmedel, en tvättpensel, en balja och ett antal trasor att torka rent och torrt med. Skulle bilen gå dåligt så märker man ju det i tid och kan åtgärda detta om man nu vet om det i förväg. Eller att motorlampan säger till.
Som sagt, här har vi bara E05. Men man kan ju naturligtvis blanda själv genom att hälla i några liter E85 och resten bensin när man tankar så att man får E10. Men det blir lite räknande med volymer och procent.
Och jag har nog sett uppgifter på att även 98-oktanig bensin har 5% etanol numera. Kolla detta på webbsidan för det bränslebolag du brukar tanka hos. Dom har Produktdatablad på vad bensinen innehåller.
Och i sammanhanget, E85 har 104 oktan.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1316339
vjohnj skrev:10% sverige

https://teknikensvarld.se/e10-bensin-er ... ig-125437/
En åtta år gammal artikel. En hel del har inte hänt i Sverige sedan dess.
Artikeln är publicerad Februari 2011 om vad som var tänkt att hända flera månader senare.

https://svenskaoljebolaget.se/bensin/
av SvenHenrik
#1316354
Ah titta, det var just sådana artiklar som jag läste. Att Sverige skulle få "E10" istället för "E5" som är dagens blyfri 95. Jag har nu läst en del produktdatablad hos olika bensinstationer och det blandas minsann bara in max 5% etanol i soppan.

Skönt att veta. Och även ett stort tack till Rådlös som kom med en bra beskrivning. Skälet till att jag hamnade på trådens tankegång var för att jag undersökte om jag kunde blandtanka E85 som jag gjorde i min gamla skoda :-D

Nåja, "case closed" antar jag. Stort tack för hjälpen alla!
av vjohnj
#1316392
Mabuse skrev:
vjohnj skrev:10% sverige

https://teknikensvarld.se/e10-bensin-er ... ig-125437/
En åtta år gammal artikel. En hel del har inte hänt i Sverige sedan dess.
Artikeln är publicerad Februari 2011 om vad som var tänkt att hända flera månader senare.

https://svenskaoljebolaget.se/bensin/
kan inte säga att jag kollade datum på artikel. Men trodde det var en nyare med tabke på att det var en av de första i sök.

https://www.google.com/search?q=hur+myc ... l+i+bensin
av Rådlös
#1316460
vjohnj: Jag kan ge nästan som referat om det här. Det beslutades som jag minns minst tre gånger, kanske fler (?), att Sverige skulle införa E10. Men varje gång kom "fossillobbyn" till motattack med diverse luddiga argument, som beslutsfattarna gick på. En av gångerna var lobbyisterna ivrigt påhejad av VW som just hade lanserat sina nya moderna "rena" dieselmotorer. Och dom ville ju naturligtvis få igen sina satsade pengar. Hur det låg till med rena dieselmotorer vet vi ju nu efteråt.
I dag är ju läget lite annorlunda. T.o.m. skolungdomar har lärt sig sin utantilläxa och har fått föra fram att vi måste göra något redan nu. Det borde vara läge för E10 som en start på en omställning, men beslutsfattarna "vet väl bättre" :-o :bored: :-/

Man kan tillägga att vi faktiskt har haft E10, men geografiskt begränsat och under en kort period. Det var innan vi gick med i EU. Det fanns ingen egentlig specifikation på hur bensin skulle vara blandad. Och den högre blandningen var begränsad till östra Sverige. Efter EU-inträdet fick man sluta med E10 och bara blanda 5%.
Många bilister har alltså ovetande kört på E10 i början på 90-talet. Vet ni om några motorer havererade då?
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]