Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putte1
#1312714
Har tänkt byta styrstagen på v40:n men jag fattar inte hur jag ska gå tillväga? I Haynesboken står det att jag ska använda en skiftnyckel att hålla emot kuggstången på styrväxeln när jag ska lossa själva staget, detta för att styrväxeln inte ska ta skada när man lossar staget. Hissade upp bilen idag, tog bort däcket och fattar inte hur jag ska få plats med en skiftnyckel nånstans, det är helt omöjligt! Jag kan inte se att det går att komma åt underifrån heller. Det finns ju däremot ett verktyg för styrstag som man skjuter på staget och kan dra loss det med, men med ett sånt får ju styrväxeln isf ganska rejält med påkänning.
Nån som har nåt tips?
Mvh Patrik
av Putte1
#1312734
Ok. Tack för svar 🙂 det ser ut som den som gjort denna har krånglat sig in till staget underifrån på v70. Jag ska kolla i morgon igen om det finns plats underifrån på min oxå. Det såg inte så ut när jag kikade men kanske på nåt sätt. Tack än en gång 👍
av jeppos
#1331104
Hej
Jag sår inför samma jobb på min V40. Hur löste sig det här problemet? Kan man hålla emot med något och var specialverktyget nödvändigt för att få loss stystaget?
I haynesboken talas det också om en "låsplatta". Vilken är det?

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]