Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1312149
Tjena alla monsterdiggare :)

Tog bort passagerarstolen i höstas och kopplade förstås bort kablarna under den. Sen dess har SRS lampan lyst. Fick reda på senare att jag borde ha kopplat bort batteriet innan men skadan var redan skedd.
Brydde mig inte om att fixa detta då jag trodde det var bara att be nån gå in och släcka den men icke sa nicke.

Dom ser med felkodsläsaren att två st saker dyker upp. Den ena är styrenheten och den andra är nåt med airbagen på passagerarsidan som sitter typ högst uppe vid bältet på mittbalken så att säga.

Nån som vet vad problemet kan vara?
Har googlat och sett att nån bytte styrenhet och det löste problemet. Men vill ogärna göra det innan jag vet egentligen vad problemet kommer ifrån. Jag har kopplat bort batteriet och sprutat in kontaktspray i dom kontakter under sätet, men utan resultat. Eller måste nån auktoriserad verkstad koppla in sig och släcka lampan tror ni?
#1312812
Tror inte det har varit nån Vida läsare som provats. Har varit till två små bilverkstäder här i Sandviken och den ena av dom fick fram dom koder jag postade tidigare.
En polare hade en Elm och där fick han inte fram något. Så jag måste få tag på nån som verkligen har rätt läsare för Volvo.
Jag snackade med Volvo i Uppsala då jag jobbade i närheten och dom skulle ha minst 1500kr för att kolla detta. Låter så jäkla dyrt för att bara koppla upp datorn och se om dom kan se vad som felar. Ska kolla blocket om det finns nån där som utför nån sån här tjänst till billigare pris.
#1313612
Uppdatering.
Var in med bilen idag till en Volvo verkstad och fick den kollad med deras felkodsläsare. 375kr
Dom kunde inte släcka min SRS lampa då det tydligen är nåt fel med styrenheten samt även nåt med SIPS i förarstolen.
Så nu måste jag boka tid för en felsökning på Volvo för att få fram vad som felar. 1500kr för en felsökning.
Jag frågade min mekaniker om jag kunde byta styrenhet samt förarstol själv och sedan köra en ny felkodsläsning, men då säger han
att det inte är säkert att det är förarstolen då kablarna kanske korsar varandra och att det kan då vara passagerarstolen som felar.
Felet brukar oftast bestå av att kablarna i sig blir klämda i stolen och då får man dessa problem.
Jag återkommer om hur det går.
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]