Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1311956
Jag har märkt över tid att bromsarna på våran v40 T4 har blivit sämre men den gick igenom i somras utan anmärkning på bromsarna! Bromsen tar direkt när man rullar sakta! Med hastighet på 70 och uppåt känns det som den saknar lite bromskraft! Jag kan trycka ner pedalen nästan mot golvet då! Jag undrar om det kan vara ett litet läckage i huvudcylindern som som vid uppsläppandet av pedalen suger in bromsvätska i vakuumklockan och vidare in i bilen! Luktar inget om man släpper pedalen vid stillastående motor! Ingen vätska varken inne eller ute syns!
#1312044
Du får väl börja med det allra enklaste och första man kollar om man misstänker läckage,,Hur är nivån i bromsvätskebehållaren?
Om den inte sjunkigt massor har du knappast läckage utan väldigt dåliga bromsbelägg och ev slitna bromsskivor oxå.
Bromsvätska luktar ju inte så mycket så du måste ha en känslig näsa :-) ja om man jämför med tex växellådsolja.
#1312096
Har haft en V40 där det började läcka bromsvätska från handbromsaxeln som går in i oken där bak. Gav ungefärligt symtom du beskriver. Förklarar inte lukten i kupen du beskriver iofs.
Värt att veta i felsökningen kan vara att kopplingen nyttjar samma kärl som bromsvätskan.
Du har inte en koppling som tar långt ner också?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]