Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kent h
#1309214
Har en v40 2.0t 2001.
Skulle till jobbet idag. Den startade till direkt och dog igen som den här gjort ett tag när den är kall men idag då startade den inte på andra försöket utan bara snurrade på startmotorn utan att tända så ja gasade lite då startade den direkt för att dö när ja släppte gasen. Startade igen med lite gas då höll ja kvar gasen 2min kanske. Då gick den på tomgång. Har inte hunnit kolla felkoder. Känns som att den tappar bränsletryck. Gick hur bra som helst igår. Nytt bränslefilter nytt luftfilter. Den gick som den skulle när ja höll gas idag inga misständningar
#1309730
Tryckregulatorn strular sällan till och från. Antingen är membranet OK eller så har det en spricka. Har det en spricka så startar motorn normalt när det är kallt (om då inte sprickan är jättestor) men stannar när motorn värms upp.
Det finns en liten slang från regulatorn till innsuget. Lossna slangen och kolla om du ser bensin eller luktar bensin.
Om du gör det så har membranet en spricka. I så fall byts den.
Tomgångsregulatorn kan strula till och från. Skruv loss den och kolla för smuts. Gör rent och spruta lite WD 40 inuti.
Tomgångsregulatorn öppnar för mer luft/bensin vid kall motor. Om du behöver gasa lite för att motorn skall starta och gå när den är kall så är det tomgångsregulatorn som strular.
#1310233
bytte regulatorn i lördags. Nu har den startat bra några gånger men skulle hem från jobbet idag då gick den igång efter andra försöket. Startar och går 2-5sek sen försöker man starta igen då går den bara runt utan att tända. Men trycker man lite lite på gasen så startar den direkt men stannar direkt igen om man släpper gasen. Ska ta bort tomgångsmotorn imorgon efter jobbet och göra rent den sedan är det bara att hoppas.
Tack för svaret så länge..
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.