Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiizper
#1301982
Hej, jag ska eventuellt köpa en Volvo S40 2.0t idag / imorgon.
Enligt säljaren så lyser motorlampan på grund av att kamaxelventil / kamställningsventilen måste bytas.
Jag provkörde bilen igår eftermiddag och den kändes bra i både motor och låda överlag.
Motorn tickade, vilket jag frågade säljaren om som sa att det var på grund av denna ventil.
Tips och råd enligt de kunniga på detta forum?
Min styvfar är mekaniker så jag behöver bara köpa delen så kan han byta den så slipper jag lämna in den på en dyr verkstad.
#1301985
Det kan lika gärna vara vvt-enheten, den som styrs av nämnda ventil, som har gett upp.
#1301986
Ok, så runt 500-1000kr för att fixa verkar det som. Inte så farligt egentligen :) Har en bluetooth OBD läsare jag ska prova på bilen innan köp.

Hur är det med att köra en bil i detta tillstånd? Är det ett stort nej eller är det sånt man kan köra bilen med?
#1302004
En vvt-enhet, det styrda kugghjulet på en av kamaxlarna, kostar mer än så, om det nu visar sig att det är detta som gett upp.
Ganska bökigt att byta också.
Varför har inte säljaren bara bytt ventilen om det nu är den han menar är kass?
Jag har kört ganska många tusen mil med halvkass vvt-enhet. Inget som rekommenderas dock.
#1302006
Cotag skrev: tor 28 feb 2019, 11:25 En vvt-enhet, det styrda kugghjulet på en av kamaxlarna, kostar mer än så, om det nu visar sig att det är detta som gett upp.
Ganska bökigt att byta också.
Varför har inte säljaren bara bytt ventilen om det nu är den han menar är kass?
Jag har kört ganska många tusen mil med halvkass vvt-enhet. Inget som rekommenderas dock.
Ok för tanken är att ha den här bilen som pendlarbil till jobbet.
Vet inte varför dem inte har bytt den.
https://www.autodoc.se/ina/13625197 Det är väll en sådan?
Vad är ditt tips, köpa bilen och kör tills man får tag i delen eller skippa bilen helt?

Den tickar enbart när den är varm, inte när den är kall.
#1302012
Mitt tips är att inte köpa problem. :-D Be säljaren byta till en annan begagnad ventil, är bilen sen efter byte felfri och ljudlös från vvt-drevet, så kan köpeskillingenpå bilen öka med priset på ventilen. :-)
vvtenhet.JPG
vvtenhet.JPG (220.37 KiB) Visad 1842 gånger
På bilden ser du VVT-ventilen inringad överst och själva VVT-drevet under. Det är alltid drevet som skramlar, ofta för att bilen har varit dåligt underhållen med långt mellan oljebytena.
#1302023
Ok, är det det som orsakar att den låter som den gör enbart när den är varm? Hur farligt vore det att köra?
Säljaren vill ej byta ventil
Om man tar bilen och byter ventil i framtiden, måste man göra kamremsbyte o så också på samma gång? Eller kan man bara byta ventilen
#1302088
Wiizper skrev:Ok, är det det som orsakar att den låter som den gör enbart när den är varm? Hur farligt vore det att köra?
Säljaren vill ej byta ventil
Om man tar bilen och byter ventil i framtiden, måste man göra kamremsbyte o så också på samma gång? Eller kan man bara byta ventilen
Att den bara låter när den är varm brukar vara för att oljan är mer lättflytande då, att hälla på lite tjockare olja kan hjälpa något på ljudet.
Klart att han inte vill byta ventil, kanske redan är gjort och då kvarstår att byta drev. Byter man drev så kanske det är dax med kamrem också.
Är bilen väldigt billig eller oerhört bra skick i övrigt eftersom du vill ha just den? Jag har försökt sälja min V40-04 2,0T med kass toppackning för 3000:- utan att lyckas som jämförelse.
Har du fått någon utskrift på felkoderna? Min fd V40 skramlade från VVT-drevet många mil utan att tända motorlampan.

En del av dessa bilar hade ett litet oljefilter inbyggt i packningen mellan ventil och topplock för att hindra smuts följa med in i VVT-drevet. Är filtret igensatt kan det eventuellt ge dåligt oljetryck till drevet och därmed oljud, kanske inte så vanligt dock, skriver det mer som info.
#1302199
Nästan aldrig fel på ventilen, sannolikt att det är drevet. Dra ur ventilens kontakt, om ljudet försvinner så är det drevet.
Åkte runt i min volvo i 3 år med kasst drev utan problem.
Byter du drevet så byter du också kamrem, multirem, vattenpump, rullar och stramare. En god del jobb och du måste inte vara rädd för att meka.
Verktyg: T-55 torx bit, momentnyckel, kam/vevlåsningsverktyg.
Det ena motorfästet måste bort. I mitt fall fick jag inte i bultarna igen efteråt. Var tvungen att gänga upp hålen så gängverktyg är bra att ha. Om bilen är rostfri och motorn felfri så kör på. En rosthög med utsliten motor . . . walk away.
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]