Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1300553
Jag köpte en S40 för någon månad sen jättebilligt och visste att något med den var knas. Bytte båda tändspolarna och då gick den mycket bättre men motorlampan lyste fortfarande. Jag har även bytt stift, luftfilter och kablar.

Bilen går nu riktigt värdelöst, svårstartad (kräver typ gasen i botten för att hoppa igång), går ej på alla cylindrar och tenderar att baktända. Har konstaterat att gnista finns även på de cylindrar den inte tänder på. Totalt orkeslös, kommer kanske upp i 50-60 på plan mark på 2/3an. Funderar på om det kan vara pumpen som håller på att ge sig, hörs ett tydligt vinande några sekunder när man vrider på tändningen. Hörs väldigt tydligt från förarplatsen, normalt?

Motorlampan lyser ju fortfarande men har inte lyckats få fram koder. Var till Volvo och bokade tid för felsökning, när jag väl kom dit och skulle hämta bilen hade teknikern upptäckt att de inte hade kvar utrustningen och därmed inte kunde göra något?? Suck...

Ingen av de felkodsläsare tex Biltema säljer lär väl funka på en så tidig modell? Har även hört att man kan konstruera (köpa?) någon form av lampa man kopplar in i OBD-uttaget som ska funka ungefär som gamla boxen som sitter i motorrumet på äldre 2/7/8/900 etc?
av klacken
#1300615
Att du hör pumpen är normalt. Är bränslefiltret bytt? Sällan remmen hoppar men inte omöjligt. Kanske någon i närheten har Vida och kan läsa koder åt dig?
av bönan
#1300621
Ska kolla på filtret, har ett liggande men inte bytt än då jag inte haft åtgång till lyft.
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1300668
Ring runt och hör ifall du hittar nån verkstad som kan hjälpa dig med en felkodsläsning, lyser motorlampan så är det nr 1 att börja med. behöver ju inte vara en bilia verkstad, såg på din profil att du bor i Fagersta å då har du ju tex Fagersta fordonsservice som jag hört ska vara duktiga.
Att försöka gissa sig till vad som ev kan vara fel och byta delar på chans kan bli hur dyrt som helst.
av bönan
#1300983
Bränslefiltret bytt men gjorde ingen direkt skillnad, behövdes nog dock oavsett. Satt ett riktigt fult gammalt Biltemafilter innan.

Med lite flyt får jag felkoderna utlästa i veckan.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]