- tor 21 feb 2019, 11:54
#1300553
Jag köpte en S40 för någon månad sen jättebilligt och visste att något med den var knas. Bytte båda tändspolarna och då gick den mycket bättre men motorlampan lyste fortfarande. Jag har även bytt stift, luftfilter och kablar.
Bilen går nu riktigt värdelöst, svårstartad (kräver typ gasen i botten för att hoppa igång), går ej på alla cylindrar och tenderar att baktända. Har konstaterat att gnista finns även på de cylindrar den inte tänder på. Totalt orkeslös, kommer kanske upp i 50-60 på plan mark på 2/3an. Funderar på om det kan vara pumpen som håller på att ge sig, hörs ett tydligt vinande några sekunder när man vrider på tändningen. Hörs väldigt tydligt från förarplatsen, normalt?
Motorlampan lyser ju fortfarande men har inte lyckats få fram koder. Var till Volvo och bokade tid för felsökning, när jag väl kom dit och skulle hämta bilen hade teknikern upptäckt att de inte hade kvar utrustningen och därmed inte kunde göra något?? Suck...
Ingen av de felkodsläsare tex Biltema säljer lär väl funka på en så tidig modell? Har även hört att man kan konstruera (köpa?) någon form av lampa man kopplar in i OBD-uttaget som ska funka ungefär som gamla boxen som sitter i motorrumet på äldre 2/7/8/900 etc?
Bilen går nu riktigt värdelöst, svårstartad (kräver typ gasen i botten för att hoppa igång), går ej på alla cylindrar och tenderar att baktända. Har konstaterat att gnista finns även på de cylindrar den inte tänder på. Totalt orkeslös, kommer kanske upp i 50-60 på plan mark på 2/3an. Funderar på om det kan vara pumpen som håller på att ge sig, hörs ett tydligt vinande några sekunder när man vrider på tändningen. Hörs väldigt tydligt från förarplatsen, normalt?
Motorlampan lyser ju fortfarande men har inte lyckats få fram koder. Var till Volvo och bokade tid för felsökning, när jag väl kom dit och skulle hämta bilen hade teknikern upptäckt att de inte hade kvar utrustningen och därmed inte kunde göra något?? Suck...
Ingen av de felkodsläsare tex Biltema säljer lär väl funka på en så tidig modell? Har även hört att man kan konstruera (köpa?) någon form av lampa man kopplar in i OBD-uttaget som ska funka ungefär som gamla boxen som sitter i motorrumet på äldre 2/7/8/900 etc?
Kör 240 DL -86 och 960 3.0 -97