Sida 1 av 2

Fullt laddtryck å de känns som motorn bromsar???

Postat: ons 14 feb 2007, 00:14
av Jonas Grahn
Tjena,
Har en s40 t4 - 98,
Har problem när jag belaster motorn laddtycket går upp till ca 1.35bar men de känns som att motorn vill kvävas, lite svårt att förklara men de känns som en merca 200D -87 60000mil i accelerationen, fast den laddar fullt.
Har gjort följande, obs den är chippad ska vara drykt 260hk nu.. steg 3 med andra ord..
Bytt bränslefilter, bytt tändstift , monterat en bränsletrycks regulator, lämnat in den på verkstad 2dagar (inget fel hittar dom) kollat alla slangar bytt turbo till en samma fast från en 04:a. kollat alla slangar till magnetventilen, rengjort luftfiltret..

De roliga eller mindre roliga är att allt detta hände när forslund i piteå böt blockpackning på den, dels kortslöt dom alla lampor fram oxå, sen glömde dom skruva åt grenröret ordentligt, å jag vet inte om dom satt kamremmen fel på den fast de har dom ju kollat upp säger dom..

Håller på att tappa hoppet nu är de ingen som haft liknade problem, annars måste jag börja riva ner motorn eller nå..
Det är inga varningslampor eller felkoder som kommer upp, har även testat sänka/höja laddtrycket, å höja och sänka bränsletrycket, fast problemet är kvar än, kan de vara att den bakre lamda sonden spökar för mig det är inte en orginal som sitter dära nu utan en pirat, eller har LMM gett upp man vill ju inte köpa ny LMM lamda sond, bränslepump styrbox å felet fortfarande är kvar..

Men som sagt alla förslag är tänkvärda.

Man kan tänka sig att man kör en skoter å ett stifft gått på en 2cyl den tappar allt ork på höga varv unge fär så känns min fast den laddar bra..
Har även moterat en öppendump, å tagit bort den å testat å tagit bort orgnial membrant å kollat men felet är ändå kvar, ska ta försöka få tag i någon som kan kolla vad felet är.. verkar ju ha nå med elektroniken att göra.. /mvh Jonas

Postat: ons 14 feb 2007, 11:53
av MartinS
Kan det vara stopp i kat/avgas kanske?

/Martin

Postat: ons 14 feb 2007, 16:01
av Jonas Grahn
Har kollat det idag, är sportkatt 3" sen downpipen är 3" så den är då öppna, har även haft lös å rengjort lamda sonden.. har satt fast en manometer på bränsleledningen å den vill inte starta om trycket är under 4bar, konstigt nog.. sen har jag testat att spänna armen på westgaten idag å de blir som ingen skillnad, har mina mistankar om att de är magnetventilen som är trasig, fasta 500kr låter inte så övertalande att lägga ut om de inte är den.. ;/

Postat: ons 14 feb 2007, 17:56
av MartinS
Jonas Grahn skrev:Har kollat det idag, är sportkatt 3" sen downpipen är 3" så den är då öppna, har även haft lös å rengjort lamda sonden.. har satt fast en manometer på bränsleledningen å den vill inte starta om trycket är under 4bar, konstigt nog.. sen har jag testat att spänna armen på westgaten idag å de blir som ingen skillnad, har mina mistankar om att de är magnetventilen som är trasig, fasta 500kr låter inte så övertalande att lägga ut om de inte är den.. ;/
Om de skulle vara magnetventilen skulle du ju inte få upp något laddtryck över grundtrycket, och du har ju massor med ladd så det lär ju inte vara något fel på den.

/Martin

Postat: tor 15 feb 2007, 22:52
av Jonas Grahn
Idag har jag pratat med bil & trim i umeå, eftersom forslunds i piteå har kortslutit batteriet lamperna i fronten hade oxå brunnit när jag skulle hämta ut den i sommras och dom är rädd för att nå elektronik har fått sig oxå, men vad de är ju inte bara lite elektronik i den, å börja kolla varje kabel låter hopplöst. är de någon som har en liten aning om vad som kan ha fått sig mer i elektronikvägen.. ?

Postat: lör 17 feb 2007, 02:10
av Mattias Andersson
bakre lamdan gör inget om den är kass det kollar bara om främre fungerar.

lmm kan du kolla genom att ta loss kontaktstycket på är det ingen skillnad så är den ok men motorlampan skall tändas om den är trasig om du tar bort kontakten så tänds motorlampan men den slockar efter 5 omstarter.

magnetvetilen kan du oxå kolla själv genom att lossa kontakten då skall den ge GLT ca 0,5bar typ då tänds oxå motorlampan eller så kan du lossa slangen som går till kompressordelen men då måste du vara försiktig för laddat kan sticka iväg ricktigt högt 1,6-1,7bar.

för att kolla styrboxen åker du till volvo och provar att uppgradera boxen går inte det är den kass.

Postat: lör 17 feb 2007, 11:08
av Sparkz
Bara en tanke för att inte stirra sig blind på laddtryck och bränsle...
Jag har haft ett på T4:or inne med överslag i en tändspole. Visar sig mest på belastning, inga problem på tomgång. Det är den typen med spolar direkt på två av stiften, och kablar över till de två andra.

Postat: lör 17 feb 2007, 14:22
av V40RMannen
Men om det är styrboxen borde inte felet vara hela tiden? varjegång man kör?? elleR? :???:

Postat: lör 17 feb 2007, 19:01
av Mattias Andersson
V40RMannen skrev:Men om det är styrboxen borde inte felet vara hela tiden? varjegång man kör?? elleR? :???:
behöver inte vara så nej men symptomen är sånna som du beskriver.
när den motar släp gasen och ge igen och de brukar reagera på det. dessa ska ev gå att få rabatt på hoss volvo annars är det bara att köpa en på skroten och åka till volvo så att de gifter boxen med bilen.
volvo ser om boxen är kass för då går den ej att uppdatera prgvaran i den.

Postat: lör 17 feb 2007, 21:42
av MartinS
Mattias Andersson skrev:
V40RMannen skrev:Men om det är styrboxen borde inte felet vara hela tiden? varjegång man kör?? elleR? :???:
behöver inte vara så nej men symptomen är sånna som du beskriver.
när den motar släp gasen och ge igen och de brukar reagera på det. dessa ska ev gå att få rabatt på hoss volvo annars är det bara att köpa en på skroten och åka till volvo så att de gifter boxen med bilen.
volvo ser om boxen är kass för då går den ej att uppdatera prgvaran i den.
Det går inte att köpa en begagnad box. Den måste isåfall "avgiftas" från ursprunsbilen innan den kommer till en ny bil, och det gör inte skrotarna.

/Martin