Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dybala
#1297711
Hej! Ny här på forumet och hoppas kunna få hjälp. :)

Har en V40 års. 02 med 19.200 mil.

För någon dag sedan började en bromsvarningslampa lysa, kollade bromsvätskan och det var ok och allt annat kändes som vanligt.

Nu precis någon dag senare så skulle jag iväg och efter några hundra meter la kopplingen av. Den blev helt slapp och växlarna gick inte att få i. Startade om bilen och kopplingen kändes fortfarande mjukare än vanligt men växlarna gick i som vanligt. Körde en liten runda och problemet fortsatte. Men det kändes som att när jag pumpade kopplingen lite så blev det bättre och kopplingen kändes lite hårdare igen.

Har parkerat bilen nu. Och undrar vad felet kan vara? Kan dom två sakerna hänga ihop.

Kan även tillägga att urtrampningslagret låter lite ibland. Men hade den gått så hade det inte gått o köra med bilen ju eller?

Tacksam för all hjälp!
#1297916
Du har ju hydralisk koppling, dvs den sköts med bromsvätska i från samma behållare.
På behållaren har du två streck, det lägre är för bromsarna och den övre är för kopplingen. Det ska alltid vara bromsvätska över det översta strecket, kopplingen är det som strular först av dom komponenterna om det är dåligt med vätska.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]