Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1295573
Är nu inne på 4:e slangvärmaren till Volvo V40'n - och något är galet, förra värmaren roade sig med att lösa ut jordfelsbrytare i bland men dagen då den lämnade in för gott försvann 3.5 liter kylarvätska utan ett enda spår.

Bytte värmare (hade oändlig resistans) mot en ny Calix 282 och det har funkat bra i någon vecka men nu i dag löste jordfelsbrytaren ut igen och när jag kollar saknas det runt 1 liter glykol. Denna gång hinner jag kolla på bilen innan den är ute och kör, runt locket på expansionskärlet är det fuktigt...

Har en teori, slangvärmaren sitter i en horisontell ledning under grenröret (där nedre kylarslang går in i motorn), fungerar allt som det skall så kommer kall vatten från kylaren att värmas, stiga upp i motorn och skapa självcirkulation. Känns visserligen lite osmart att cirkulera den ljumna vätskan genom kylaren när det är -25 grader ute, lär vara hyggliga värmeförluster där.

När jag får problem och värmaren tar stryk och det försvinner flera lite kylarvätska utan ett spår så är min teori att det inte blir någon självcirkulation genom kylaren -> värmaren -> blocket -> kylaren (termostaten borde väl rimligen vara ett hinder på vägen oavsett ??) varvid värmaren står och kokar kylarvätskan varvid ångan tränger ut genom locket på expansionskärlet (det är tätt vid normaldrift, pyser om man släpper på locket).

https://www.calix.se/files/850549214e98 ... %20282.pdf

Någon som har idéer på lösning, felsökning etc?

Är en V40/ 1.8 -1998
#1295580
Slangvärmare är tyvärr inte så bra som block värmare, men calixvärmaren ska slå av om vattnet eller kylväskan når över 80 c tror jag att det var.
Termostaten börjar ju öppna lite nån gång runt 50c - 60 c för att sedan vara fullt öppen vid 90 c om du har det på din termostat.
att vattnet kokar bort låter nästan omöjligt, tror mer på att du har nån läcka i kylsystem i så fall?
stoppar du i strömkabeln och elementet i värmaren inte har kontakt med kylvattnet går den sönder direkt, så har du en luftficka i slangen så är det kört, antar att det var det som tog kål på din förra värmare.

Kollade i dag på en kompis v 40 som han har slangvärmare i och han har monterat sin lite annorlunda, såg även att hans slangvärmare är lite annorlunda. Men hans fungerar tydligen helt perfekt.
https://www.calix.se/-file/FD97E4FE3B33 ... /RE514.pdf
#1295703
Det märkliga är att det är helt torrt under bilen, inte ett spår av glykol och efter jag fyllde i 3.5 liter och bytte värmare har det funkat perfekt utan vätskeförlust eller utlöst jordfelsbrytare i drygt en månad. I går kom jordfelsbrytaren att lösa ut och när jag kollar på bilen saknas 1.5 liter kylvätska - enda spåret av vätska är lite fuktigt kring locket på expansionskärlet.

Borde rimligen inte kunna bli en luftficka där den är monterad - sitter en bra bit under högsta punkten. Din kompis har något nyare motor så det där såg ut att vara en smartare montering.

Vet inte hur en termostat skulle få plats i min värmare, är bara en ögla ned i slangen. Nyare PTC värmare är ju däremot självbegränsande av naturen.

Mystiskt fel..
#1296432
En värmare som inte får något vatten brinner upp på nolltid. Vattnet skall ju kyla själva värmeelementet. Är det dålig cirkulation eller för lite vatten så blir värmaren överhettad. Vid t.ex dålig cirkulation blir det bara ångbubblor runt värmaren. Dom kyler inget och värmaren brinner upp.
Jag har inget svar på varför det blir som det blir i din bil, men kan kanske tipsa om en cirkulationspump om du vill experimentera?
https://www.seasea.se/cirk-pump-cm10p7- ... ge-nosto-3
Den här pumpen satt som originalpump till den välkända Volvo Flygmotor värmare 091B och D, ("Ståltermosen") Köper man den som reservdel på Volvo så kostar den runt 3000 kr. I båthandeln kostar den ca 2/3 av Volvopriset. Det är exakt samma pumpmodell.
Och som sagt, om du är upplagd för experiment, sätt dit en sådan pump före värmaren så att den tvingar vattnet att cirkulera. Den går på 12 volt och slangstosarna torde passa exakt. Låt vara att du får starta den manuellt, men det kanske går så också.
Det finns ju numera slangvärmare med inbyggd cirkulationspump, men det här kanske är ett sätt att "gå halvvägs"? Kanske till en måttligare kostnad också?
#1296527
Du tappar kylarvätska när du kör helt enkelt varvid motorvärmaren sedan går "torr" och går sönder, inte att motorvärmaren skulle orka koka bort vätska och därefter gå torr. Är ju viktigt att man har en slangvärmare lågt monterad så den aldrig kan gå torr.

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]