- mån 28 jan 2019, 22:27
#1295573
Är nu inne på 4:e slangvärmaren till Volvo V40'n - och något är galet, förra värmaren roade sig med att lösa ut jordfelsbrytare i bland men dagen då den lämnade in för gott försvann 3.5 liter kylarvätska utan ett enda spår.
Bytte värmare (hade oändlig resistans) mot en ny Calix 282 och det har funkat bra i någon vecka men nu i dag löste jordfelsbrytaren ut igen och när jag kollar saknas det runt 1 liter glykol. Denna gång hinner jag kolla på bilen innan den är ute och kör, runt locket på expansionskärlet är det fuktigt...
Har en teori, slangvärmaren sitter i en horisontell ledning under grenröret (där nedre kylarslang går in i motorn), fungerar allt som det skall så kommer kall vatten från kylaren att värmas, stiga upp i motorn och skapa självcirkulation. Känns visserligen lite osmart att cirkulera den ljumna vätskan genom kylaren när det är -25 grader ute, lär vara hyggliga värmeförluster där.
När jag får problem och värmaren tar stryk och det försvinner flera lite kylarvätska utan ett spår så är min teori att det inte blir någon självcirkulation genom kylaren -> värmaren -> blocket -> kylaren (termostaten borde väl rimligen vara ett hinder på vägen oavsett ??) varvid värmaren står och kokar kylarvätskan varvid ångan tränger ut genom locket på expansionskärlet (det är tätt vid normaldrift, pyser om man släpper på locket).
https://www.calix.se/files/850549214e98 ... %20282.pdf
Någon som har idéer på lösning, felsökning etc?
Är en V40/ 1.8 -1998
Bytte värmare (hade oändlig resistans) mot en ny Calix 282 och det har funkat bra i någon vecka men nu i dag löste jordfelsbrytaren ut igen och när jag kollar saknas det runt 1 liter glykol. Denna gång hinner jag kolla på bilen innan den är ute och kör, runt locket på expansionskärlet är det fuktigt...
Har en teori, slangvärmaren sitter i en horisontell ledning under grenröret (där nedre kylarslang går in i motorn), fungerar allt som det skall så kommer kall vatten från kylaren att värmas, stiga upp i motorn och skapa självcirkulation. Känns visserligen lite osmart att cirkulera den ljumna vätskan genom kylaren när det är -25 grader ute, lär vara hyggliga värmeförluster där.
När jag får problem och värmaren tar stryk och det försvinner flera lite kylarvätska utan ett spår så är min teori att det inte blir någon självcirkulation genom kylaren -> värmaren -> blocket -> kylaren (termostaten borde väl rimligen vara ett hinder på vägen oavsett ??) varvid värmaren står och kokar kylarvätskan varvid ångan tränger ut genom locket på expansionskärlet (det är tätt vid normaldrift, pyser om man släpper på locket).
https://www.calix.se/files/850549214e98 ... %20282.pdf
Någon som har idéer på lösning, felsökning etc?
Är en V40/ 1.8 -1998