av RamBer - lör 19 jan 2019, 14:52
- lör 19 jan 2019, 14:52
#1293384
emtor skrev: ↑ons 16 jan 2019, 00:29 Så Mekonomen sa att det fanns et problem med klen jord och att dom fixade det?Att göra allt det här verkar vara lite svårt, jag kan knappt klara mig med bilarna och tror att jag ska behöva nån expert på det, jag har inte någon plats för att kolla på allt det här och dt är jättekallt därute och känner ingen som har nån verkstad, kanske kan tänka mig att vänta tills sommaren. Tack i iaf, kommer spara alla förslag så att jag kan prova på sommaren.
Specifikt, hvad gjorde dom?
-Metoden jag nämde ovanför kollar bara huvudjorden från batteriets minus till chassi,-inget annat.
Om du inte har annat att hålla på med kan du kolla alla jordanslutningar.
Som exempel,- om du slår på saker så som fläkt, helljus etc. så lägg märke till när felet uppstår.
Kolla också ECU sin jordanslutning. Om den är klen så kann en massa oreda uppstå.
Om alla jordanslutningar OK så kolla säkringar. Säkringar kan vara OK men ha klen anslutning.
En klen anslutning i en säkring (hög övergångsmotstånd) kann ställa till besvär på samma sätt som klen jord.
Verkstäder anlitar sig för mycket på felkoder. Om datorn säger vevaxelsensor så byts den utan tvekan. ECU kann inte veta ett dugg om sensorer funkar eller inte. ECU vet bara om signalen från sensorn är innanför normalområdet eller inte. Ett onormalt sensorsignal kann ha flera orsaker,-till eksempel klen jordanslutning eller klen säkringsanslutning eller fel i kabelanslutningen.