Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1293384
emtor skrev: ons 16 jan 2019, 00:29 Så Mekonomen sa att det fanns et problem med klen jord och att dom fixade det?
Specifikt, hvad gjorde dom?
-Metoden jag nämde ovanför kollar bara huvudjorden från batteriets minus till chassi,-inget annat.
Om du inte har annat att hålla på med kan du kolla alla jordanslutningar.
Som exempel,- om du slår på saker så som fläkt, helljus etc. så lägg märke till när felet uppstår.
Kolla också ECU sin jordanslutning. Om den är klen så kann en massa oreda uppstå.
Om alla jordanslutningar OK så kolla säkringar. Säkringar kan vara OK men ha klen anslutning.
En klen anslutning i en säkring (hög övergångsmotstånd) kann ställa till besvär på samma sätt som klen jord.
Verkstäder anlitar sig för mycket på felkoder. Om datorn säger vevaxelsensor så byts den utan tvekan. ECU kann inte veta ett dugg om sensorer funkar eller inte. ECU vet bara om signalen från sensorn är innanför normalområdet eller inte. Ett onormalt sensorsignal kann ha flera orsaker,-till eksempel klen jordanslutning eller klen säkringsanslutning eller fel i kabelanslutningen.
Att göra allt det här verkar vara lite svårt, jag kan knappt klara mig med bilarna och tror att jag ska behöva nån expert på det, jag har inte någon plats för att kolla på allt det här och dt är jättekallt därute och känner ingen som har nån verkstad, kanske kan tänka mig att vänta tills sommaren. Tack i iaf, kommer spara alla förslag så att jag kan prova på sommaren.
#1293478
Samma problem som jag. Om bilen strular om vintern är det kört. Kallt, ner til 40 minus här.
Extremt otrevligt att meka då. Sommaren är lika illa med miljontals myggor.
Som tur är har jag ett hus i Sverige med trevliga grannar som älskar att meka på saker. Bytte halva motorn nästan i julsemestret. Vänta tills det blir varmare väder och lycka till.
#1293787
emtor skrev: lör 19 jan 2019, 22:33 Samma problem som jag. Om bilen strular om vintern är det kört. Kallt, ner til 40 minus här.
Extremt otrevligt att meka då. Sommaren är lika illa med miljontals myggor.
Som tur är har jag ett hus i Sverige med trevliga grannar som älskar att meka på saker. Bytte halva motorn nästan i julsemestret. Vänta tills det blir varmare väder och lycka till.
Men jag märkte idag när jag kollade snabbt på säkringarna att det finns ett relä som saknas, och det är vacuum pump relä, ska det finnas och kan det påverka att det här eller?
#1310486
Ja det var en auktoriserad volvoverkstad, jag har förklarat problemet till dem att mototlampan lyser när det blir mycket elförbrukning och när jag hämtade bilen igen så sa dem att när dem felsökte med dator så fick dem fram att termostaten och tempgiavren till kylvätska måste bytas, men ingen kod som kan påverka eller orsaka att motorlampan lyser
#1310603
RamBer skrev: ons 10 apr 2019, 11:05 Ja det var en auktoriserad volvoverkstad, jag har förklarat problemet till dem att mototlampan lyser när det blir mycket elförbrukning och när jag hämtade bilen igen så sa dem att när dem felsökte med dator så fick dem fram att termostaten och tempgiavren till kylvätska måste bytas, men ingen kod som kan påverka eller orsaka att motorlampan lyser
Du skriver ju i ditt första inlägg i tråden att motorlampan lyser när bilen blir varm och inte kall?!
Så det kanske ligger något i att det kan vara som verkstan säger att det är tempgivaren och termostat som jäklas
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]