Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bihslk
#1289356
Hej

Köpte en Volvo s40 1998 1.8 motorn och 16.000mil på mätaren

Tyvärr så är värmen i kupén kass. Det kommer värme men väldigt lite. Motorns arbetstemp är ok.

Vad ska man kolla efter? Tack för svar
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1290592
bihslk skrev: lör 05 jan 2019, 15:45 Tror jag börjar med byte av termostat. Verkar dött här
Tror det inte hjälper med termostatbyte men om du ändå är på g med det så se till att spola ur hela kylsystemet ordentligt, jag hade kört i kylarrensning innan så att eventuella avlagringar eller skit i värmepaketet löses upp.
Man måste ju börja nånstans att felsöka.
av emtor
#1290641
bihslk skrev: lör 05 jan 2019, 15:45 Tror jag börjar med byte av termostat. Verkar dött här
Kolla först spjället som reglerar kall/varmluft.
Om armen mellan spjället och servomotorn lossnar så kann spjället stanna i vilket läge som helst.
Spjället/servomotor sitter nere i midtkonsollen på passagerarsidan. Tag bort mattan för att komma åt (lossna skruvar).
Om armen sitter på båda spjäll och motor och den rör sig när du vrider på temp-reglaget så har du et annat problem. Då är det dags att spola kylsystemet.
av bihslk
#1290696
Tack för svar . Får svag värme men bilen blir aldrig riktigt varm när jag kör då går nålen neråt men står jag på tomgång så så går den och ställer sig på mitten som den ska. Börjar med att tömma all glykol samt byta termostaten.

Får gå vidare sen till spjäll.
av bihslk
#1290702
En fråga till.

Såg nu att termostaten jag beställde ligger på 90 grader. Även 92 ska fungera gör det nåt om det nu sitter en 92 graders termostat i bilen? Vet faktiskt inte vad som sitter i
av bihslk
#1290707
Ja exakt @klarlacken. När den står still så kommer nålen där den ska vara och överhettas inte eller nåt men såfort jag börjar köra och kommer ut på riksvägen så går den neråt och kallare luft kommer in till kupén. Skönt iaf att det inte spelade så stor roll med termostaten. Ska tömma allt och göra rent sen fylla på med fräsch glykol och termostat.
Märker också att den drar mycket mer med tanke på att den aldrig blir riktigt varm. Ska inte köra den mer tills jag bytt termostaten. Kör min andra bil istället till det är fixat.

Tack ska ni ha. Återkommer i veckan om om det blivit skillnad. MvH SAM
av bihslk
#1291409
Nu är det fixat. Tog 10 min att byta. Nu har jag värme i kupén samt att nålen till tempen står på mitten även på riksvägen :)

Tråd kan låsas.

Tack för alla inblandade
av bihslk
#1294088
Tyvärr får jag återkomma igen.

Det är så att värmen kom efter termostatbytet dock kanske inte det man vill ha men bättre än innan men fortfarande inte som jag vill. Körde inte bilen så mycket efter termostatbytet kan jag tillägga.

I alla fall nålen står där den ska motortemp OK å vätska försvinnner inte, dock så märker jag att om jag står på tomgång och varvar 2-3000/rpm så blir det hett som fan i kupen men så fort jag släpper gasen så kyls det ner sakta och jag får ljummen luft.


Vad är felet?

Cellpaketet igensatt? Borde det inte va skitvärme hela tiden?

Luft i systemet?

Sketen vattenpump? Borde inte bilen överhettas då?

Som sagt hett som fan när jag varvar men på tomgång blir det skit värme. Ute är det minus 4 så nog borde den hålla värmen.

Inte för att det kommer hjälpa men ska byta kupéfiltret också, den kan ha setat där ett tag har inte kollat på den men ska riva ur den imorgon, antar att den är skitig.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen