Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1288145
Någon som vet om det fungerar eller har provat att lufta frambromsarna genom att lossa på banjobulten?
Fick tvåa på bromsslangarna fram och har beställt nya, kollade på bromsluftnipplarna och dom ser inte roliga ut så antar att dom kommer att gå av när jag börjar med jobbet så därför undrar jag ifall det kan funka att lufta med banjobulten istället?
Vill helst undvika att köpa nya ok nu.
#1288198
klacken skrev: sön 23 dec 2018, 16:16 Ja det funkar men behöver ta loss oket så det går att svänga så du får banjo som högsta punkt.
OK Tackar för snabbt svar :-D
Men då gäller det väl att hitta något lämpligt att stoppa in eller i mellan kolv och ok så inte kolven drar iväg när man luftar?!
Blir ju betydligt billigare än att behöva köpa nya ok när dom fungerar förövrigt.
#1288317
klacken skrev: mån 24 dec 2018, 08:40 Jo det ska vara något mellan så den inte åker ut för långt
Fick totalt hjärnsläpp när det gäller vad man ska ha emellan, men sen idag trillade polletten ner :-)
Självklart Bromskolvsverktyg.

Nu är det bara att invänta lite delar med posten innan det blir till att meka,fick även 2:a på spindelled hö fram så beställt en komplett länkarm från reservdelar24, det är ju typiskt att det ligger en massa helgdagar nu när man beställt på nätet, visserligen blev det bara knappt 300kr billigare än biltema men just nu så känns det helt ok att vänta för det är jäkligt kallt ute och jag har bara kallgarage att meka i.
Bilagor
1 (1).jpg
1 (1).jpg (24.68 KiB) Visad 1023 gånger
#1288748
Min nippeln gick sönder för luftning, lufta genom banjon flera gånger och funkade utmärkt, hårt tryck på pedalen, utan
att lossa oket, man kan även ha motorn igång extra tryck ;-)
#1288755
Jodå, rostiga nipplar har man råkat ut för flera gångr.

Här är mitt trick jag lärt mig genom åren:
Först tar man bort bromsbeläggen och bromsar man ut kolven/arna en bra bit så man har gott om vätska i oket.
Sen byter man slangen så fort man kan för att minimera spill.
Och när slangen är återmonterad, pressar man tillbaka kolven/arna, och därmed också luften upp till koppen.
Tryck kolven så snabbt man kan så det blir bra fors i ledningen.
Oket rymmer mer vätska än ledningen.

I extrema fall, kan man få bromsa och trycka kolven ut och in några ggr för att få ur all luft.
#1288842
Verkar ju rätt smart, enda funderingen är ju hur långt man kan kan låta kolven gå ut innan den trillar den?
Men det borde ju gå att räkna ut?! Tjockleken på skivan plus lite mer än stålbaksidorna på beläggen borde ju vara lagom eller max.
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]