- tor 20 dec 2018, 15:17
#1287619
Hej allihop!
Jag har en volvo s40 T4 av 98 års modell. Det som har hänt är att drivremmen lossnat och när detta skedde luktade det först bränt, sedan började drivremmen tjuta och kort efter dog servon. Jag trodde inledningsvid att drivremmen bara gått av, vilket inte hade varit ett problem i sig, men det visar sig att den är hel. Istället är det antingen generatorn eller ac kompressorn som gått sönder. Det är iaf min misstanke och jag undrar hur jag ska göra för att felsöka det hela? Hade kanske varit enklare att lämna in den, men tyvärr bor jag i norrbotten och alla verkstäder i min närhet är stängda/upptagna tills efter nyår.
Är det någon som har förslag på hur jag tar reda på vilken del som är trasig? Är det Ac kompressorn vet jag att jag måste vänta, men hur kollar man om det är den eller generatorn som är trasig? Kan en drivrem lossna utan att någon av delarna är trasig?
Jag har en volvo s40 T4 av 98 års modell. Det som har hänt är att drivremmen lossnat och när detta skedde luktade det först bränt, sedan började drivremmen tjuta och kort efter dog servon. Jag trodde inledningsvid att drivremmen bara gått av, vilket inte hade varit ett problem i sig, men det visar sig att den är hel. Istället är det antingen generatorn eller ac kompressorn som gått sönder. Det är iaf min misstanke och jag undrar hur jag ska göra för att felsöka det hela? Hade kanske varit enklare att lämna in den, men tyvärr bor jag i norrbotten och alla verkstäder i min närhet är stängda/upptagna tills efter nyår.
Är det någon som har förslag på hur jag tar reda på vilken del som är trasig? Är det Ac kompressorn vet jag att jag måste vänta, men hur kollar man om det är den eller generatorn som är trasig? Kan en drivrem lossna utan att någon av delarna är trasig?