Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1287619
Hej allihop!

Jag har en volvo s40 T4 av 98 års modell. Det som har hänt är att drivremmen lossnat och när detta skedde luktade det först bränt, sedan började drivremmen tjuta och kort efter dog servon. Jag trodde inledningsvid att drivremmen bara gått av, vilket inte hade varit ett problem i sig, men det visar sig att den är hel. Istället är det antingen generatorn eller ac kompressorn som gått sönder. Det är iaf min misstanke och jag undrar hur jag ska göra för att felsöka det hela? Hade kanske varit enklare att lämna in den, men tyvärr bor jag i norrbotten och alla verkstäder i min närhet är stängda/upptagna tills efter nyår.

Är det någon som har förslag på hur jag tar reda på vilken del som är trasig? Är det Ac kompressorn vet jag att jag måste vänta, men hur kollar man om det är den eller generatorn som är trasig? Kan en drivrem lossna utan att någon av delarna är trasig?
#1287634
Du har skrivit i fel forumsdel, här pratar vi 740 och 940. Förmodligen blir du flyttad till rätt del snart. Men tills dess, plocka bort remmen, om den inte redan är borta. Snurra sedan på remhjulen ett efter ett. Även vevaxelremskivan, den är den enda som ska "sitta fast". Alla övriga ska gå att vrida på (olika lätt). Om det är kompressorn (inte helt ovanlidgt) kan du (om du inte kan få hjälp med den) skaffa en rem till en modell utan AC och koppla förbi den. Är det någon av dom andra som krånglar, får du nog vänta i så fall. AC-kompressorn är den enda som inte är nödvändigt för funktion och säkerhet.
#1288852
Det låter som något av aggregaten har skurit. Testa att ta bort remmen och snurra på hjulen den löper på och se om något utöver vevaxeln sitter fast.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]