Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KisaBe
#1284146
Har VVT och DSA någon gemensam koppling? När jag lämnade min bil på service, 22000 mil, så bad jag dem kolla varför motorn verkade misstända och tappa kraft vid gaspådrag. Man hittade en felkod på 3:ans tändspole så den byttes men bilen gick inte bra efter det heller. Man trodde då att felet låg hos VVT-ventil eller drev men kunde inte säga det exakt. Jag tog hem bilen utan någon åtgärd av verkstaden för att kolla lite själv på det. Till saken hör att tändmissarna har funnits länge vid hårt gaspådrag när DSA, antisladdsystemet, varit inkopplat men när man stängt av det på instrumentpanelen så har inte felet visat sig men sedan har det med tiden visat sig även med DSA frånkopplad. Kan någon säga vad det har för samband? Jag har testat och rengjort VVT-ventilen men det har inte påverkat felsymptomen.
av KisaBe
#1284427
Jag har kollat VVT-ventilen, inget fel, fungerar som den ska. Har läst av felkoder, får två st, P0013 Avgaskamaxelläge (A) manöverdonskrets / öppen (bank 1) och P0303 Cylinder 3, feltändning detekterad. Var hittar man givaren för kamaxelläget? Felkod P0303 förstår jag inte varför jag får, tändspolen byttes vid senaste servicen, tekniker läste av felkoder då.
av KisaBe
#1284571
Ja den togs bort och jag har gjort det själv också efter det då jag har en felkodläsare. Det är med den jag läst av och fått de två felkoderna jag skrev om.
av KisaBe
#1284634
Ja skumt är det. Jag skiftade plats på tändspolarna och då blev det nästan bra. Tog bort dem igen och sprayade multispray i anslutningarna mot tändstiften och anslutningarna för signalströmmen och då verkar det ha blivit 100 bra, men, men, bara när antispinn, DSA är avstängd. När jag startar motorn är den ju automatiskt inkopplad och trycker man då ordentligt på gasen när man kör iväg så misständer det en stund tills DSA stängt av sig självt, sedan går den helt ok igen. Det är den saken jag frågar om i ursprungliga inlägget, vad är det som kopplar ihop dessa båda, DSA och tändningsmissar? Efter senaste provkörningen har jag inte fått några felkoder, trots missarna innan DSA stängt av.
av andreas202
#1284681
Intressant!

Jag har samma problem på min.
Jag får fel koder på ABS Höger fram, jag tror att det är givaren eller kransen som inte är helt hundra och ska byta det någon dag när jag känner mig motiverad.

Jag har byt båda tändspolar, tändkablar och tändstift utan något resultat. Nu i efter hand så känns ju det mer logiskt att det skulle ha med abs systemet att göra när bilen drar fint till varvstop när DSA systemet är avstängt.
av klacken
#1284770
DSA är ju antispinn,och om ett hjul spinner så stryps motorn vilket känns som misständning. Infon fås från abs så är en krans eller givare dålig får du problem.
av KisaBe
#1284782
Jag har börjat att misstänka att det kan vara någon krans som är felaktig. Där jag testat körning är det torr asfalt så det har inte varit hjulspinn i alla fall :-) Dålig/defekt givare borde väl ge en felkod på ABS samtidigt som ABS-lampan tänds. Den tänds inte men det har antispinnlampan gjort och misständningen uteblir nu om jag manuellt stänger av antispinn. Jag får börja att plocka bort hjul och kolla kransarna. Jag har nu kollat de bakre kransarna och de fanns lite rost och ojämnheter som jag slipade bort. men det hade ingen inverkan, så nästa steg är att kolla de på framhjulen.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]