Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raekmacka
#1283539
V40 01 som gav upp förra veckan. Började ryka och lukta bränt. Var inne på att det var ett oljeläckage och att vevhusventilationen behövde rengöras. När jag börja ta ner insuget märkte jag att luftfiltret var bränt som kol och hela insuget luktade bränt. Detta är helt utanför min kunskap men någon kanske har tips på vad som kan ha hänt?
Känns inte så lovande för tillfället :-) skroten nästa?
av Rådlös
#1283579
Ett rent höftskott, någon insugningsventil är otät så förbränningen kommer ut där och sätter eld på filtret? Gör ett kompressionsprov för att kolla.
av NilsO
#1283652
Har inte jättebra koll på de motorerna. Men om den har förvärmning av insugsluften så är det systemet starkt misstänkt.

Då finns förutom ett friskluftsintag till filterboxen även en slang som tar upp varm luft vid en sköld intill avgasgrenröret. Det finns ett spjäll som ska reglera balansen mellan kall och varm luft. Om intaget av kalluft blivit blockerat, kanske i kombination med att den drar heta avgaser genom förvärmningen pga en grenrörsläcka, skulle det nog kunna hända något sådant. Det skulle säkert också gynnas av att det fanns torra löv eller ett musbo i filterboxen. När motorn är igång dras det igenom frisk luft (syre), så det är bra förutsättningar för förbränning om det väl börjat brinna.

Spännande fel – berätta hur det går!
av Raekmacka
#1283709
Jag tror du har rätt. Vilken klippa! Kollade i luftburken en snabbis nu på kvällen. Hela burken är smält mot röret. Jag körde hem bilen iförrgår och den gick. Däremot kände jag att hela insuget lukta bränt när jag skruva lös det igår. Tror ni att jag kan skruva ihop allt och lägga krutet på att fixa förvärmningen? Eller kan man tilloch med koppla ur förvärmningen ett tag för det verkar inte direkt superenkelt att lösa? Osäker på hur jag ska gå till väga.

NilsO skrev:Har inte jättebra koll på de motorerna. Men om den har förvärmning av insugsluften så är det systemet starkt misstänkt.

Då finns förutom ett friskluftsintag till filterboxen även en slang som tar upp varm luft vid en sköld intill avgasgrenröret. Det finns ett spjäll som ska reglera balansen mellan kall och varm luft. Om intaget av kalluft blivit blockerat, kanske i kombination med att den drar heta avgaser genom förvärmningen pga en grenrörsläcka, skulle det nog kunna hända något sådant. Det skulle säkert också gynnas av att det fanns torra löv eller ett musbo i filterboxen. När motorn är igång dras det igenom frisk luft (syre), så det är bra förutsättningar för förbränning om det väl börjat brinna.

Spännande fel – berätta hur det går!
av NilsO
#1283728
Kul! Det går bra att köra utan förvärmning. Den behövdes på förgasarmotorerna, för att undvika att det bildades isproppar vid nollgradigt fuktigt väder. Men på motorer med insprutning verkar det inte vara ett problem i praktiken. I princip alla gammelvolvo som 740 och 940 körs förresten utan fungerande förvärmning. Termostaten som styr spjället/klaffen fungerar aldrig, och då stannar den på "kallt”.

Så du kan t ex ta bort slangen mellan luftfiltret och grenröret. Men kolla så att det är lopp i luftintaget och så att klaffen eller det som är kvar av den inte sitter ivägen.
av Raekmacka
#1283731
Ah, isf kopplar jag nog ur förvärmningen till jag har ork att fixa problemet. Vart sitter styrningen som reglerar fördelningen av kalluft och varmluft från avgasgrenröret? Sitter den i luftlådan? Får försöka beställa ny låda iaf.

Hur ska jag göra med insuget? Bör jag ge mig på att tvätta det? Luktar bränt så har nog dragit in lite sot där men tyckte inte det såg så hemskt ut när jag kollade in i det.

Något annat jag bör tänka på?
NilsO skrev:Kul! Det går bra att köra utan förvärmning. Den behövdes på förgasarmotorerna, för att undvika att det bildades isproppar vid nollgradigt fuktigt väder. Men på motorer med insprutning verkar det inte vara ett problem i praktiken. I princip alla gammelvolvo som 740 och 940 körs förresten utan fungerande förvärmning. Termostaten som styr spjället/klaffen fungerar aldrig, och då stannar den på "kallt”.

Så du kan t ex ta bort slangen mellan luftfiltret och grenröret. Men kolla så att det är lopp i luftintaget och så att klaffen eller det som är kvar av den inte sitter ivägen.
av NilsO
#1283920
Jag vet inte hur luftfilterboxen ser ut på V40. Men oftast sitter det ett spjäll som reglerar flödet mellan friskluftsintaget och intaget för den förvärmda luften.

Från och med punkten där vevhusventilationen går in brukar det vara sotigt på många motorer.
av Raekmacka
#1283988
Har idag hunnit skruva ihop bilen. Varför filtret hade börjar brinna var för att ett täcklock för olja i motorblocket avsedd för bilar med turbo var borta. Hålet skvätte olja på avgasgrenröret som förmodligen börjar brina och tänt på luftfiltret genom förvärmningen vilket gjorde att filterboxen smält.
av Raekmacka
#1284031
Många funderingar när man har dålig koll.
Kom att tänka på att jag kanske inte gjorde rent vevhusventilationen så noga då jag inte trodde det var problemet. Men eftersom täckpluggen hade åkt kanske jag borde varit noggrannare. Spolade igenom oljefällan och slangarna med lite varmvatten/diskmedel och tittade in i hålen i motorblocket men tyckte det inte var något spec ivägen när jag tittade och kände lite med fingret så gjorde aldrig något där. Borde jag varit nogrannare? Ska sätta dit ny täckplugg imorgon.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]